شبکههای اجتماعی طی دو سال گذشته تکامل بیشتری یافتهاند تا علاوه بر خدمات ارتباطی، قابلیتهای بیشتر و کارآمدتری در اختیار مشترکان خود بگذارند. کارشناسان و محققان، شبکههای رسانهای امروزی را در قالب یک فضای برنده-برنده معرفی میکنند که در یک سمت آن کاربران با توانایی در اختیار گرفتن تمامی ابزارهای تعاملی رایگان قرار دارند و در طرف دیگر هم شبکه اجتماعی با کسب درآمدهای فراوان این خدمات را به مشترکان ارایه میدهند و هر دو بخش از این اتفاق احساس رضایت میکنند.
البته این فرایند یک بخش سوم را هم شامل میشود و آنهم شرکتهای تبلیغاتی هستند که آگهیها را روی این پلتفرمها به انتشار میرسانند و ضمن فروش محصولات مختلف، افزایش درآمد شرکتهایی چون فیسبوک، توییتر، گوگل و… را شامل میشوند.
تقریبا میتوان گفت تمام شبکههای اجتماعی بزرگ و صاحبنام که در سراسر جهان فعالیت میکنند با افزایش درآمدهای سالانه خود مواجه میشوند و حتی مراکز کوچکتر مانند Tumblr و Instagram که از سال ۲۰۱۳ وارد این عرصه رقابتی شدند نیز توانستهاند تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی بر مجموع درآمدها و سود خود بیفزایند.
ارزش پولی هر کاربر برای شبکههای اجتماعی
شما میتوانید هر مطلبی را که میخواهید روی صفحه شخصی خود توییت کنید، میتوانید بدون توجه به کاربران سازمانی بزرگ در LinkedIn حضور یابید، یا ارتباطات اجتماعی روزمره و معمولی خود را به هر نحو که میخواهید در فیسبوک ادامه دهید.
جدا از اینکه چه نوع فعالیتی را در این قبیل فضاها دنبال میکنید، میتوانید ارزش مالی فراوانی برای این شبکهها داشته باشید تا بهواسطه همین حضور ساده و غیرسازماندهی شده درآمد فراوانی از آن شرکتهای رسانهای شود.
مرکز والاستریت بر اساس جدیدترین بررسی خود اعلام کرد که هر مشترک بهطور میانگین ۱۲۸ دلار برای فیسبوک ارزش دارد، هر مشترک توئیتر ۱۱۸ دلار برای آن میارزد و LinkedIn هم بهازای هر مشترک خود میتواند ۸۴ دلار کسب کند.
این اعداد و ارقام فقط به نحوه حضور سرمایهگذارها و افزایش اهمیت شبکههای اجتماعی مربوط نمیشود. بلکه تکتک افراد حاضر در این فضاها میتوانند بهصورت مجزا ارزش مالی فراوانی را برای شرکت مربوطه به همراه بیاورند.
برای مثال تصور کنید که اگر شما در سه شبکه اجتماعی مذکور عضو باشید، بهتنهایی ۳۳۰ دلار برای آنها منفعت داشتهاید. در شرکت فیسبوک فرایند کسب درآمد بسیار دقیق و کارآمد پیشبینی شده است.
فیسبوک که یکی از بزرگترین پلتفرمهای تبلیغاتی در جهان محسوب میشود، سال گذشته میزان درآمدهای خود از بخش تبلیغات را با رشد ۶۴ درصدی به ۷ میلیارد دلار رساند. این شرکت چندی پیش ابزاری با نام Paper ارایه کرد که آخرین اخبار را از مجلات و روزنامهها منتشر میکند یا ابزار دیگری که به شما امکان میدهد از پستهای منتشرشده خود در ۱۰ سال گذشته یک فیلم ویدیویی تهیه کنید.
این نوآوریها مهمترین اتفاقاتی است که فیسبوک بهواسطه آنها موفق شد طی سال ۲۰۱۴ میلادی ارزش سهام خود در تالارهای بورس را ۱۳ درصد افزایش دهد. فیسبوک هماکنون ۳۵/۱ میلیارد مشترک فعال دارد که این رقم از جمعیت کشور هند هم بیشتر است و بر این اساس میتوان فیسبوک را دومین کشور پرجمعیت جهان دانست.
البته پیشبینی شده است که پایان سال ۲۰۱۵ فیسبوک از کشور چین هم جمعیت بیشتری دارد و بر این اساس مدیران جوان این شرکت میکوشد بهازای تکتک مشترکان خود کسب درآمد کند. در مقابل، توییتر بازی تبلیغاتی خود را به شکل متفاوت جلو میبرد و به آینده حضور خود بین کاربران جهانی امیدوار است.
توئیتر بهازای آگهیهای تبلیغاتی منتشر شده از هر مشترک خود ۷۶/۲ دلار درآمد کسب میکند که این رقم برای فیسبوک ۴۰/۶ دلار محاسبه شده است. هر سهم توئیتر در تالارهای بورس ۵۰ دلار میارزد و ارزش کلی این شرکت حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
با این توضیحات توییتر محاسبه کرده است که بهازای هر یک کاربر جدیدی که مشترک آن میشود، میتواند سالانه ۱۱۸ دلار درآمد کسب کند. البته توئیتر هماکنون کمتر از ۳۰۰ میلیون مشترک دارد و پیشبینی کرده است که اگر تعداد مشترکان فعال آن از ۳۰۰ میلیون نفر فراتر رود، میانگین درآمد بهازای هر مشترک بیشتر هم خواهد شد.
در شبکه اجتماعی LinkedIn که بهصورت تخصصی برای سازمانها راهاندازی شده است، کارشناسان سیستم تبلیغاتی پیشرفتهای ارایه کردهاند. این شبکه اجتماعی بهجای کاربران معمولی، با سازمانها و شرکتهای کوچک و بزرگ در ارتباط است و به همین دلیل مدل اقتصادی آن باید متفاوت باشد. شرکت LinkedIn امسال موفق شد بهازای هر یک از مشترکان خود از آگهیهای تبلیغاتی ۴۲/۵ دلار درآمد کسب کند.
دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا واقع شده است و هماکنون هر سهم LinkedIn در بورس به قیمت ۲۰۵ دلار خرید و فروش میشود تا با این اتفاق مجموعه داراییهای این شبکه اجتماعی ۲۳ میلیارد دلار محاسبه شود. شبکه LinkedIn تاکنون حدود ۲۵۰ میلیون مشترک فعال جذب کرده است و بهازای هر مشترک خود ۸۴ دلار درآمد کسب میکند.
درآمدهای جهانی
مرکز تحقیقاتی eMarketer که بهصورت تخصصی در زمینه بازاریابی و تبلیغات فعالیت میکند بهتازگی گزارشی منتشر کرده است که میزان دقیق درآمد سالانه شبکههای اجتماعی در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ را نشان میدهد و البته بیان میدارد که این بازار چگونه در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ارتقا مییابد تا توسعهدهندگان این پلتفرمها در نیمه دهه جاری به غول شرکتهای فناوری جهان تبدیل شوند.
دادههای این مرکز تحقیقاتی میزان درآمد شبکههای اجتماعی بزرگی چون LinkedIn، فیسبوک، توییتر، شبکههای اجتماعی مخصوص بازی و … را مورد تحلیل قرار میدهد.
درآمد بزرگترین شبکههای اجتماعی (سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵)
همه اعداد به میلیون دلار؛ همراه با درصد تغییرات
۲۰۱۲ / ۲۰۱۳ / ۲۰۱۴ / ۲۰۱۵
*فیسبوک: ۲۱۸۲٫۳ / ۳۱۶۸٫۷ / ۳۹۵۷٫۰ / ۴۷۷۸٫۴
درصد تغییرات: ۲۵٫۸ / ۴۵٫۲ / ۲۴٫۶ / ۲۱٫۱
*توئیتر: ۲۱۹٫۹ / ۴۲۱٫۳ / ۷۹۰٫۵ / ۱۱۷۸٫۸
درصد تغییرات: ۱۹۹٫۳ / ۹۲٫۴ / ۸۷٫۶ / ۴۹٫۱
*لینکداین: ۱۶۴٫۰ / ۲۳۳٫۰ / ۳۲۷٫۰ / ۴۵۰٫۲
درصد تغییرات: ۵۴٫۷ / ۴۲٫۱ / ۴۰٫۳ / ۳۷٫۷
*شبکههای اجتماعی مخصوص بازی: ۱۸۹٫۲ / ۲۲۲٫۹ / ۲۳۷٫۹ / ۳۱۱٫۲
درصد تغییرات: ۳۹٫۷ / ۱۷٫۸ / ۲۲٫۹ / ۱۳٫۶
*دیگر شبکههای اجتماعی: ۳۴۹٫۵ / ۳۹۰٫۴ / ۴۷۹٫۳ / ۵۸۴٫۰
درصد تغییرات: ۴٫۱ / ۱۱٫۷ / ۲۲٫۸ / ۲۱٫۹
*مجموع: ۳۱۰۳٫۹ / ۴۴۳۶٫۳ / ۵۸۱۷٫۶ / ۷۳۰۲٫۵
درصد تغییرات: ۳۰٫۱ / ۴۲٫۹ / ۳۱٫۱ / ۲۵٫۵
اینطور که اطلاعات منتشرشده در جدول eMarketer نشان میدهد، سال ۲۰۱۳ میلادی صنعت جهانی شبکههای اجتماعی رشد ۹/۴۲ درصدی را تجربه کرد و در این سال بیشترین تعداد مشترکان در پلتفرمهای اجتماعی و رسانهای جهان به ثبت رسید.
بهطور میانگین پیشبینی شده است که بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی ۱۳ درصد از درآمد این صنعت جهانی کاسته شود و در سال ۲۰۱۵ میلادی شاهد درآمد ۳/۷ میلیارد دلاری در این بازار باشیم.
آثار رشد درآمدها
بیشتر شبکههای اجتماعی بزرگ ابتدای کار خود را با کمک مالی مراکز سرمایهگذاری آغاز کردند و اینگونه تزریق پول به شرکتهایی مانند فیسبوک و توییتر کمک کرد تا سیستمهای داخلی خود را توسعه دهند و با ارایه قابلیتهای کارآمد، تعداد مشترکان خود را بیشتر کنند.
اما این روزها که شبکههای اجتماعی به بنگاههای اقتصادی بزرگ تبدیل شدهاند و بهتنهایی میتوانند روی شرکتهای کوچکتر هم سرمایهگذاری کنند، به حضور مراکز اقتصادی و سرمایهگذاری نیازی نیست.
شرکت فیسبوک که این روزها به یکی از بزرگترین مراکز فناوری در جهان تبدیل شده است، سال گذشته مرکز ارایه خدمات اینترنتی WhatsApp را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید کرد و سال قبل از آن هم شبکه اجتماعی Instagram را بهعنوان بازوی تصویری خود با پرداخت یک میلیارد دلار در اختیار گرفت.
توئیتر نیز ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی با پرداخت ۳۰ میلیون دلار شبکه اجتماعی Vine را خریداری کرد و آن را در قالب پلتفرم اشتراک تصاویر ویدیویی کوتاه در اختیار کاربران گذاشت. شرکتهایی مانند فیسبوک و توئیتر که این روزها از نظر مالی به سطح قابل قبولی رسیدهاند و نیازی به کمک گرفتن از مراکز سرمایهگذاری ندارند، بهدنبال ارایه قابلیتهای جدید هستند و طی چند سال اخیر بهقدری در سراسر جهان سرور در اختیار گرفتهاند که میتوانند بدون هرگونه اختلال سرویسهای جدید را عرضه کنند و تعداد مشترکان خود را افزایش دهند.
چنین شبکههای اجتماعی بزرگی به جای آنکه آگهیهای تبلیغاتی ساده را در اختیار مشترکان بگذارند، بر اساس موقعیت جغرافیایی و میزان تمایلات هر فرد آگهیهای مجزا منتشر میکنند و نوعی رابط کاربری تبلیغاتی ارایه میدهند که ضمن افزایش فروش محصول، میزان رضایتمندی کاربران را هم بیشتر میکند.
باید توجه داشت که شبکههای اجتماعی کوچکتر از جمله Instagram بهعنوان زیرمجموعه فیسبوک و Tumblr بهعنوان زیرمجموعه یاهو نیز همین سیاستها را پیش گرفتهاند و تجربه سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داده است که این نوع نمایش آگهیهای تبلیغاتی ضمن افزایش ترافیک شبکههای خود، درآمد بیشتری بهدست آورند.
پیشبینی درآمدهای آتی
شرکتهای کوچک و بزرگ در سراسر جهان این روزها تمایل فراوانی برای سرمایهگذاری روی بازاریابی در شبکههای اجتماعی نشان میدهند و بر این باورند که بهترین بستر برای کسب درآمد و جذب مشتری همین فضاهای نوظهور هستند.
مراکز بازاریابی نیازمند آن هستند تا کمیت و کیفیت فعالیتهای خود را ارتقا دهند و از آنجایی که شبکههای اجتماعی بهترین بستر برای حضور آنها محسوب میشود، کارشناسان از هماکنون پیشبینی میکنند که در سال ۲۰۱۵ میلادی میزان سرمایهگذاریهای تبلیغاتی در این قبیل فضاهای تعاملی بیشتر شود و کاربران در سال آینده با نوع جدید این تبلیغات مواجه شوند.
درحالیکه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که شبکههای اجتماعی بهترین کانال موجود برای مدیریت بازار و فروش کالا محسوب نمیشوند، بزرگان صنعت بازاریابی به این نتیجه رسیدهاند که رمز موفقیت آنها در سال ۲۰۱۵ میلادی درک بهتر از شبکههای اجتماعی است و هرچه بیشتر در این زمینه سرمایهگذاری کنند، درآمد بیشتری بهدست میآورند.
نحوه کسب درآمد در شبکههای اجتماعی و البته درآمدزایی مراکز بازاریابی در این قبیل فضاها بهگونهای شکل گرفته است که برای استفاده مناسب از این فضا به نیروهای متخصص نیاز است. این روزها برخی تخصصها از جمله مدیر ارتباطی یا استراتژیست اجتماعی با حقوق سالانه چندمیلیون دلاری استخدام میشوند تا بهترین سیاستها برای درآمدزایی از شبکههای اجتماعی اتخاذ شود.
این اتفاقات باعث شده است تا شبکههای اجتماعی در اختیار گرفتن رابط تبلیغاتی را بهعنوان بزرگترین بخش خود ارایه دهند و با در اختیارگرفتن نرمافزارهای تحلیلی و سیستمهای ارتباط با مشتری، دریابند که چگونه میتوانند آگهیهای خود را به بهترین شکل در اختیار مشترکان قرار دهند. با روند مذکور، در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام شد میزان سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی برای نخستین بار از سرمایهگذاریهای صورت گرفته در رسانههای مختلف جهان پیشی گرفته است و بهعبارت دیگر شبکههای اجتماعی بازار قویتر و مستحکمتری نسبت به رسانهها را در اختیار گرفتهاند.
ثبت دیدگاه