حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۰ آبان , ۱۳۹۹ 15 ربيع أول 1442 Saturday, 31 October , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1293 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 9 تعداد دیدگاهها : 18×
ماهیت و تآثیر شبکه های اجتماعی
۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۵:۳۱
شناسه : 727
بازدید 76
3

بنام هستی بخش بررسی اجمالی ماهیت و تاثیر شبکه های اجتماعی (۱) در این نوشتار سعی شده به موضوع شبکه های اجتماعی,کارکرد های مثبت و منفی آن و در این رهگذر با توجه و نیم نگاهی به خصوصیات فرهنگی ایران داشته و خصوصیات شبکه های اجتماعی در گسترش ارتباطات اجتماعی و هم چنین مجازی سازی […]

ارسال توسط :
پ
پ

بنام هستی بخش
بررسی اجمالی ماهیت و تاثیر شبکه های اجتماعی (۱)
در این نوشتار سعی شده به موضوع شبکه های اجتماعی,کارکرد های مثبت و منفی آن و در این رهگذر با توجه و نیم نگاهی به خصوصیات فرهنگی ایران داشته و خصوصیات شبکه های اجتماعی در گسترش ارتباطات اجتماعی و هم چنین مجازی سازی آن را بیان کند.
مقدمه: امروزه در قرن ۲۱ که با نام هزاره ی فناوری اطلاعات شناخته می شود,وسایل ارتباط جمعی نقش بسیار مهم و پر رنگی دارند ,به نحوی که وظایف و نقش های زیادی را بر عهده گرفته اند و نهادهایی را نیز به مقابله می خوانند.
در این بین نقش آگاهی سازی و پر کردن اوقات فراغت توده ی مردم و به ویژه نسل جوان، به صورت آشکار و نقش همگن سازی عموم جامعه و حتی جامعه ی جهانی را می توان تحت عنوان نقش و وظیفه ی پنهان وسایل ارتباط جمعی بر شمرد.
در بین وسایل ارتباط جمعی در این هزاره آنکه از همه تاثیر گذار تر و با اهمیت تر میباشد اینترنت است ,که به صورت فراگیری استفاده از آن رو به گسترش می باشد. و از بین تمام امکاناتی که اینترنت به مخاطبین خود ارائه می دهد؛ استفاده از شبکه های اجتماعی رو به گسترش است ؛
بدین جهت که در سایت ها و وبلاگ ها تعامل بسیار محدود و در حد نظرات می باشد، اما در جامعه ی جدید که تعاملات اجتماعی در آن رو به کاهش است، شبکه های اجتماعی تحت عنوان یک تعامل اجتماعی مجازی و حتی فراگیر در سطح جهانی می تواند جایگزینی برای تعاملات از دست رفته انسانی باشد.
شبکه های اجتماعی مجازی؛معرفی و تاریخچه: سایت های شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب هستند که با اتصال مردم و گروه ها به یک دیگر سبب به اشتراگ گذاری اطلاعات از طریق اینترنت می شوند.
کاربران در این فضا بعد ازایجاد پروفایل و مراحل عضویت,با مشارکت در این فضا و با کمک قابلیت های چند رسانه ای سایت، از قبیل گذاشتن عکس, متن, محتوا و یا لینک به محتواهای بیرونی, فضای خود را توسعه می دهند.در حال حاضر صدها سایت شبکه ی اجتماعی با قابلیت های مختلف وجود دارد و شامل پروفایل های نمایانی است که فهرست کاربر های سیستم را نشان می دهند و میلیون ها کاربر توجهشان را به آن معطوف کرده و این سایت ها را در زمره کارها و فعالیت های روزانه شان قرار داده اند.
این شبکه ها امکانات فنی متفاوتی دارند؛ بعضی آن ها بر اساس مقوله های خاص مذهبی؛ نژادی, جنسی , سیاسی یا سایر شاخص های شناختی طراحی شده اند.اما در مجموع می توان از لحاظ نوع استفاده(آموزشی,تجاری,سرگرمی ,سیاسی…) تمرکز (پوشش موضوعی و جهت گیری خاص/عمومی) و هم چنین نوع دسترسی (محدود/نامحدود) این شبکه ها را طبقه بندی کرد.
وب سایت های شبکه های اجتماعی به صورت کنونی از سال ۱۹۹۷ با ظهور سیگس دگریس شکل گرفتند.خدمات این سایت با وجود داشتن میلیون ها عضو به تنظیم پروفایل و امکان ارسال و دریافت درخواست دوستی از دیگر اعضا محدود می شد، به همین خاطر در سال۲۰۰۰ تعطیل شد و در این دوران یعنی از ۱۹۹۹ تا۲۰۰۱ وب سایت های شبکه اجتماعی دیگری با امکانات جدید به وجود آمدند که افراد را به ایجاد صفحات تخصصی,شخصی,حرفه ای و دوست یابی ترغیب می کردند.
اما از سال ۲۰۰۱ با به وجود آمدن سایت های چون ریز,لینکدین, و فریندستر؛(امور تجاری),کوچ سرفینگ(مسافرت),مای چرچ) برای مسیحیان) و موارد دیگر؛ روند تخصصی شدن شبکه های اجتماعی مجازی سرعت گرفت و کاربری شبکه ها از یکدیگر متمایز شد. هر چند تفاوت اساسی در شبکه های اجتماعی مجازی را می توان در این نکته جستو جو کرد که پشتیبانی از روابط شبکه ای آنها معطوف به مسائل فردی یا غیر فردی کاربران است.
گسترش و توسعه ی شبکه های اجتماعی مجازی با این سرعت نشان از اقبال این خدمت در بین توده ی مردم در جامعه ی جهانی دارد.
با وجود این که بیشتر شبکه های اجتماعی از جمله توییتر و فیس بوک در ایران با مسئله فیلترینگ مواجه هستند اما ما شاهد آن هستیم که استقبال کاربران ایرانی نیز از سایت های مذکور روند چشم گیری داشته است چنانکه بر طبق آمار؛ فیس بوک یکی از ده سایت برتر مورد استفاده ی ایرانیان در فضای مجازی است.
از علل این استقبال می توان گفت که با وجود این که از زمان پا به عرصه گذاشتن این ردیف از سایت ها زمان زیادی نمی گذرد اما عللی چند باعث می شوند تا افراد به استفاده از این سایت ها رغبت نشان دهند؛از جمله مسئله تازگی وجذابیت این نوع از سایت ها، و هم چنین قابلیت های این سرویس؛که باعث میشود مخاطب از آن حالت منفعل بودن خارج شده و خود را موجودی فعال در بین میلیون ها فرد فعال دیگر ببیند و هم چنین پخش شدن اندیشه ها و چیز هایی که مورد علاقه اوست. حتی نوشته هایش در فضایی بدین وسعت که این را می توان در سه سطح مورد بررسی قرار دارد:«اطلاعات, ارتباطات, تعاملات».
هم چنین به نظر می رسد که کاربران ایرانی به خصوص نسل جوان ما اغلب برای استفاده از امکانات دوست یابی به این نوع از سایت ها مراجعه می کنند ،که خود این می تواند عللی چند داشته باشد.
یکی آن که جامعه ی ایران در گذر از سنت به مدرنیته است و این نسل میخواهد راه زندگی خود را خود تعین کند و به دنبال سبک زندگی غربی می گردد و دوستی هایی که در نظر او موجه ودر نظر جامعه ی او نا موجه است.پس او سعی بر آن دارد که به دور از چشم بخش سنتی جامعه که اغلب هم کم سواد بوده و با چنین امکاناتی مواجه نیستند، در سمت ارزش های خود به پیش برود و خود را در چنین جامعه ایی که به سمت فرد گرایی به پیش می رود، از تنهایی به در آورد و خلا خود را بتواند تا به حدی پر کند.
از علل دیگر می تواند این باشد که در جامعه ای مثل ایران که امکان ابراز تمام عقاید سیاسی به طور کامل وجود ندارد نسل جوان و سرکش سعی می کند تا گفته های خود را از این مجرا بیان کند .
اما باید بدین نکته توجه کرد که این انگیزه اغلب نه برای کارهای سیاسی بلکه برای شرکت در بحث های سیاسی است و به نظر می رسد این عده دارای فعالیت های سیاسی سازمان یافته نیستند.اما از این نکته نیز نباید غافل ماند که فعالیت های سازمان یافته نیز وجود دارد.
علل پیوستن به شبکه های اجتماعی مجازی: در این بخش برای آن که ما بتوانیم برای موارد بالا شاهد مثالی بیاوریم به یک نمونه از پژوهش های داخلی مطالعه اکتشافی که جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی «اورکات» بررسی کرده را می آوریم.
این تحقیقات نشان می دهد مهم ترین علت حضور کاربران در شبکه, پیداکردن دوست و بعد از آن پیدا کردن شریک فعال برای زندگی بوده است.اکثر آنها خود را بدون گرایش سیاسی مشخص اعلام کرده اند و متوسط افراد شبکه دوستان یک عضو اورکات در بیش از نیمی از موارد ۱۳ نفر و از میان علایق فرهنگی ؛ حوزه موسیقی, فیلم و ادبیات از دیگر حوزه ها برای اعضا جالب تر بوده است.
البته توجه به موسیقی کلاسیک و پاپ غربی ,کتاب و فیلم های خارجی بیش از انواع سنتی و داخلی آنها دیده شده است.در این تحقیق از بین اجتماعات شناسایی شده در اورکات به ترتیب اجتماعات هنری و ادبی(۵/۲۰)،اجتماعات اجتماعی و تفریحی(۵/۱۱درصد) و اجتماعات جنسی(۲/۶درصد) بیشترین اعضا را به خود اختصاص داده و اجتماعاتی هم چون دینی و معنوی (۴/۳درصد)؛ورزشی(۱/۳), فناوری اطلاعات(۶/۲درصد),سیاسی(۵/۲درصد),دانش آموزی(۳.۲درصد)و عاشقانه(۳/۲درصد) در رده های بعدی قرار می گیرند.
در مجموع نتایج تحقیق ازمشارکت گفتگویی کاربران در قالب پیوستن به انجمن های مختلف,حاکی از تنوع هویتی کاربران و همراه شدن با جریان جهانی شدن فرهنگی حکایت دارد و در این راستا به نیاز کشور به یک سیاست هویتی مناسب و غیر طرد کننده تاکید می کند.
تعامل در شبکه های اجتماعی: دقت به این نکته که در مرحله پیشرفت فناوری کدام یک از عوامل تاثیر گذار بوده اند؛برای رسیدن به درکی واقع بینانه تر از نقشی که میتواند در حوزه اجتماعی داشته باشد؛مسئله ای مهم است.هنگامی که وب به جامعه ی انسانی راه یافت کسی تصور این مقدار از تغییر و تحول را نداشت، تا حدی که به رغم آسیب های ناشی از آن نتوان زندگی بدون آن را تصور کرد.
گسترده ترین ارتباطات تعاملی درون شبکه های اجتماعی مجازی صورت میگیرد. و انواع شبکه های مذکور به رغم تفاوت های ساختاری و کاربری شان,ویژگی های مشترکی دارند که آنها را به شرح زیر از دیگر خدمات اینترنتی متمایز می کند:
۱) ابزارهای پیشرفته برای به اشتراک گذاری محتوای دیجیتالی(متن ها؛ تصاویر, موسیقی, ویدئو ها, برچسب ها و …) بین اعضای شبکه.
۲) ابزارهای پیشرفته برای اجتماعی کردن اعضا و ارتباط آنها.
۳) ماهیت مشارکت آزاد وامکان فعالیت در مقیاس بزرگ.
۴) محدوده عظیم موضوعی و توانایی بایگانی داده ها.
۵) دسترسی آزاد به (برخی) از داده های عمومی در باره کاربران و رفتارشان.
۶)کیفیت های نسبتا جدید در تعامل نسبتا زیاد،.
از موارد بالا آنچه که حائز اهمیت است و باعث تمایز شبکه های اجتماعی مجازی با وبلاگ ها,چت روم ها و دیگر اجتماعات مجازی میشود,تنوع زیاد در سطح تعامل و اجتماعی سازی مجازی موجود در شبکه ها است.
این عوامل ,میتواند اطلاعاتی را که نیز از این شبکه ها استخراج می شوند را نیز تعیین کند.گفتنی است هر چه سطح بیشتری برای همکاری وجود داشته باشد,تعامل بیشتری نیز در شبکه های اجتماعی مجازی وجود خواهد داشت. تعامل زیاد کلید بقای شبکه های اجتماعی مجازی است. تعامل محصول یکی از سه دسته عوامل ساختار رسانه(ظرفیت سیستم رسانه برای انتقال و دریافت اطلاعات در اشکال چند گانه),مجموعه ارتباطی(بستری که در آن مبادله پیام انجام می شود),و درک کاربران(مفهوم موجود در ذهن کاربران و شرکای ارتباطی و حس مشترک آنها)می باشد. انشاالله ادامه بحث را در شماره بعدی دنبال کنید.

بنام هستی بخش
بررسی اجمالی ماهیت و تاثیر شبکه های اجتماعی(۲)
در شماره قبل به بررسی ماهیت شبکه های اجتماعی اینترنتی و موبایلی پرداختیم.ودر این بخش ادامه بحث را پی می گیریم.
از آنجا که هر شبکه اجتماعی مجازی می تواند سطح متفاوتی از اجتماعی سازی را فراهم کند با استفاده از این سطوح می توان خدمات اینترنتی را طبقه بندی کرد:
سطح اول دسترسی به اطلاعات شبکه را ممکن می سازد.
سطح دوم سبب می شود کاربران محتوای دیجیتالی را مبادله کنند.
سطح سوم امکان پیوستن و مشارکت در یک منفعت جمعی را و یا به عبارتی مشارکت در یک اقدام هماهنگ را برقرار میکند.
سطح چهارم باعث میشود اعضا پروفایل های خود را اشکار کنند و در نهایت, اعضا میتوانند یک شخصیت مجازی یا آواتار(تجسم اینترنتی) را در یک محیط کاملا شبیه سازی شده سه بعدی مشاهده کنند.
چگونکی بهره گیری جوانان از شبکه های اجتماعی مجازی: از مهم ترین اهداف کاربران برای پیوستن به شبکه های اجتماعی مجازی، پیگیری روابط دوستی و فامیلی و وابستگی های خانوادگی است که در این بخش انگیزه انسجام بخشی اجتماعی نامیده می شود.
از آنجا که روابط گروهی در سنین نوجوانی و جوانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همسالان اوقاتی از شبانه روز را در فضای آموزشی,ورزشی,کاری و تفریحی با هم می گذرانند در ایجاد الگوی رفتاری یک دیگر نقش مهمی ایفا می کنند,
چنانچه اظهارات کاربران نیز حاکی از آن است که حضور جوانان در شبکه های اجتماعی مجازی,به دنبال فشار گروه دوستان و به ا نگیزه همکاری و همنوایی با آنان انجام شده است.بنابراین یکی از دلایل عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی,حس تعلق به یک گروه, بودن در میان آنان و عضو آنها تلقی شدن است.در سایه تعاملات شبکه ای به رغم فاصله فیزیکی, نزدیکی عاطفی اعضا نیز احساس می شود.
میتوان مطمئن بود که دوستان قدیمی محفوظ و شاید از همیشه نزدیک تر شده اند.علاوه بر این,انتخاب گری کاربر فرصت تعامل اجتماعی خارج از تیر رس والدین و استقلال در روابط اجتماعی را متفاوت از هنجار های جامعه برای کاربران کم سن و سال فراهم می کند.
از صحبت های کاربرای چنین استنباط می شود که روابط شبکه ای برای بسیاری از جوانان حکم تداوم, تحکیم و تکمیل فعالیت های واقعی را دارد.ضمن آنکه ظرفیت های متنوع شبکه از جمله گفتگو, بازی های متعدد,تبادل موسیقی,محتوا,عکس و …در بسط کمیت روابط و ارتقای کیفیت آنها نقش به سزایی دارد.
از نگاه کاربران جوان , شبکه های اجتماعی فرصت تفنن و شوخی با دوستان را فراهم آورده و از این راه فضایی مفرح و شاد برای گذراندن وقت و رفع خستگی تلقی می گردد.به زعم این کاربران با بهره گیری از فضای شبکه,تجربه فراغتی مشترک و لذت بخشی که سازگار با گرایشات و تمنی های دوران جوانی است با انگیزه شخصی, انتخاب و در کنار فعالیت های روزمر دنبال می شود.
همچنین خود واقعی و دلخواه کاربر,در قالب رفتار ارتباطی و اعلام نظراتی که در جامعه واقعی برای حفظ ظاهر و همراهی با دیدگاه های مسلط,هنجارهای اجتماعی موجود کمتر و یا اصلا بروز داده نشده اند فارغ از هرگونه فشار، فرصت عرضه می یابند.
از این رو برای عده زیادی از اعضا, فعالیت در شبکه,اطلاعات یابی نامحدود,کنجکاوی در زندگی دوستان و آشنایان,سرگرمی در دسترس,تفریحی کم هزینه و گاهی منشاء اثر که از یک سو به شادی,رضایت و تجدید روحیه کاربر و از سوی دیگر به اعتماد به نفس و حس توانمندی به عاملیت فردی وی می انجامد.همچنین در برخی موارد تلاش جمعی را به منظور نیل به حقیقت رقم می زند ,به طور مثال, انتشار اخبار, ایده ها, قیاس و تطبیق شنیده ها و مستندات تصویری, در بین اعضا به واکنش سریع و صریح جمعی نسبت به برخی از مسائل شده به گونه ای از کنترل غیر رسمی از پایین به بالا را در جامعه جاری و ساری می کند.بنابراین تمام ساعاتی را که این جوانان در این شبکه ها سپری می کنند را نمی توان وقت گذرانی بیهوده محسوب کرد.
این فعالیت مجازی دائم و یا حاشیه ای برای جوانان مجردی که با انواع استرس ها,و اضطراب های دورا ن تحصیل,سربازی,بازار کار و … درگیر هستند و یا جوانانی که در دوران گذار از وضعیت تجرد به تاهل هستند و به تازگی پا به عهده دار شدن وظایف شفلی و مسئولیتهای خانوادگی در شرایط اقتصادی امروز,برای تامین هزینه های زندگی,فعالیت های تفریحی آنان محدود شده است جایگاه ویژه ای می یابد. بنابراین انتخاب آزادانه ,میزان مشارکت با میل و رغبت در جمع دوستان,خود بودن و یا گمنام بودن اعضادر میان جستجوی صفحات گفتگوها و اظهار نظر ها,تبادل بی پرده احساسات و نظر ها,تعدیل و تشویق ها و دلهره ها بدون مشکلات اجتماعی که گاه در ابراز نظر رودر رو دید ه می شود کنشگری و رضایت مندی جوانان را تحت الشعاع قرار داده و از مهم ترین محرک ها برای تداوم فعالیت کاربران محسوب می شود.
بنابر این دید ه می شود در فضای شبکه, برخی از کاربران به انگیزه زندگی به سبک مورد علاقه خود, که در فضای واقعی قدرت اعمال آن را ندارند و با دنبال کردن شکل متفاوتی از روابط گسترده تر,در فضای و سیع تر,با افراد بیشتر, به عضویت و مشارکت در شبکه های اجتماعی مجازی روی می آورند. همراه بودن با مهارت های روز دنیا نیز از جمله محرک هایی است که جوانان بسیاری را به فعالیت در این شبکه ها رهنمون می کنند. از این رو عاملی در عرصه فعالیت های شخصی و اجتماعی, محیط تحصیلی و حرفه ای,کسب توانمندی ها, و مهارت های قرن ۲۱ و در نهایت تجربه زیست یک زندگی مدرن تحقق یافته و به منظور ایجاد لذت و رضایت بیشتر,تداوم می یابد.
اما در این میان مراقبت و نظارت والدین, بر شبکه روابط دوستی, امور تحصیلی,ازدواج و اشتغال جوانان و پیوند های اجتماعی و خویشاوندی و محله ای,هنجارهای اجتماعی, مذهبی و حتی طبقه ای موجود,از نظر جوانان محدودیتی تلقی میشود که با گسترش دامنه تعاملات و ارتباطات شبکه ای با افراد غیر هم جنس,غیر هم کیش, هم وطن و هم مسلک به اصطلاح دور زده می شوند تا بر گزینش گری, و کنش گری نامحدود, حس تجربه گرایی, گریز از کنترل و نو خواهی نسل جوان در عصر جدید مهر تاییدی باشند.
مطالعات جمعیت شناختی کاربران: مطالعات جمعیت شناختی مجازی حاکی از آن است که کاربران شبکه های اجتماعی از قابلیت ها و امکانات متنوع این شبکه ها به یک میزان و در یک سطح استفاده نمی کنند,برخی از کاربران اینترنتی در چند شبکه اجتماعی عضو هستند, و روزانه به این سایت ها سر میزنند و از اکثر امکانات آن ها استفاده می کنند.و برخی دیگر ممکن است تنها در یک سایت عضو باشند و هر از چند گاهی ممکن است تنها به صفحه شخصی خود شان مراجعه کنند.بین این دو گروه نیز کاربران اینتر نتی بر حسب نوع و میزان استفاده شان از شبکه های اجتماعی در طیف وسیعی قرار می کیرند. از جمله این دسته بندی ها می توان به پژوهشی که در باره کاربران شبکه های اجتماعی انجام شده است استناد کرد که پس از گرد آو ری اطلاعات مربوط به نوع رویارویی این کاربران با شبکه های اجتماعی ,آنها در چهار گروه طبقه بندی شده اند.
۱: کاربران ماهر که تعداد این دسته از کاربران حدود ۲۴ میلیون نفر و میانگین سنی آنها ۲۷ سال می باشد.
۲: کاربران فراغتی ۲۱ میلیون نفر در این گروه جای میگیرند. که میانگین سنی آنها ۴۵ سال است.
۳: کاربران به دنبال سرگرمی: میانگین سنی این گروه ۲۹ سال و و تعداد آنها ۲۹ میلیون نفر محاسبه می شوند.
۴:کاربران تجاری:که میانگین سنی این افراد۳۳سال و تعداد آنها ۳۵ میلیون نفر تخمین زده می شود.
سایت های شبکه های اجتماعی که اجتماعات مجازی کاربران اینترنتی هستند,خبرساز ترین سایت های اینترنت در سالهای اخیر محسوب می شوند.بر اساس مطالعه ای که بر روی کاربران شبکه های اجتماعی مجازی از جمله فیس بوک انجام شد ه است به تفاوت استفاده ی نسل ها و گروه های سنی از شبکه های اجتماعی مجازی پرداخته است.
نتیجه گیری: در این زمینه تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در جوانان ؛ به نظر میرسد که بیشترین تاثیر شبکه های اجتماعی بر نسل دهه ۹۰ به بعد می باشد که از زمانی که پا بر عرصه هستی نهاده اند دنیا را به صورت کامپیوتری دیده اند و به همین جهت نیز می باشد که این گروه را نسل شبکه ای نامگذاری کرده اند.اینان اقتصاد را, دین را؛ فرهنگ را, جامعه را و همچنین تاریخ را بر صفحه نمایشگر دیده اند.
تاثیری که اینترنت به طور عام و شبکه های اجتماعی مجازی به صورت خاص میتوانند بر روی این نسل ها بگذارند میتواند آن باشد که این ذهنیت را در آنها به وجود آورد که(و همچنین آنها را عادت دهد)تا جامعه را از منظر مانیتور خود، و کنش متقابل اجتماعی را از پشت پنجره ای از کلمات انجام دهد.پنجره ای که بستن آن فقط نیازمند زدن دکمه است و شاید در هیچ یک از کنش های متقابل خاتمه دادن به کنش بدین راحتی نباشد.
اما نمی توان به یک طرفه به قاضی رفت.خدماتی که شبکه های اجتماعی برای بشریت عرضه داشته اند غیر قابل فراموشی و نادیده گرفتن است.آنها برای ما بعد مکان و زمان را از بین برده اند و امکان کنش بین کسانی که هرگز بایکدیگر را نمی توانستند کنشی انجام دهند رابطه برقرار کرده است.
شبکه های اجتماعی باعث به وجود آمدن و تسریع فرهنگ جهانی و برخوردهای بین فر هنگی و پیدایش مقوله چند فرهنگی هستند.
اما آنچه که به نظر مضر می آید استفاده نا به جا و زیاد از حد از این شبکه ها و جایگزینی انها به جای کنش متقابل است و جهان را از این پنجره دیدن است. و این میتواند در جامعه رو به گذار ایران که با سرعتی زیاد رو به مدرنیته می رود و شاید فرهنگ آن یارای مقابله با این هجوم را نداشته باشد به شدت مخرب باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*