تهدیدات نرم اقتصادی علیه ایران
واقعیت به صورت بیطرف، پاک و مطابق با آنچه وجود دارد به ذهن انسانها منتقل نمیشود، علاوه بر اینکه ذهن انسان با قصدیتهایی که ریشه در تاریخ، جغرافیا و زبان دارد خود گزینشگری است حرفهای. از سوی دیگر رسانهها نیز در بازسازی واقعیت نقش اساسی دارند. رسانهها اغلب واقعیت را اغراقآمیز، تحریفآمیز و دستکاری شده به مخاطبان تحویل میدهند و البته این ویژگی ذاتی هر گونه واسطه میان انسان و رخدادهاست متاسفانه فضای مجازی، نرم و سایبری و رسانهای میان ایرانیان و واقعیات اقتصادی به شدت به هم ریخته و ضد منافع ملی میباشد. تحلیلها و گزارشهای رسانهای پیرامون اقتصاد ایران به شدت منفی، تشویشکننده و نگرانکننده میباشد به نحوی که خواننده بعد از اینکه در معرض این اخبار قرار میگیرد احساس میکند سیلی ویرانگر در حال آمدن است و باید به هر طریق ممکن خود را از حادثه احتمالی دور کند. در حالی که میزان درآمدهای نفتی ایران بسیار بالا رفته است و بودجه ایران در حال تجربه درآمدهای هزار میلیارد دلاری است و از سوی دیگر اقتصاد ایران در میان ۱۷ اقتصاد برتر دنیا است. در حالی که آمار ساخت وساز و اشتغال و همینطور بورس ایران موفق بوده است و در حالی که بانکداری الکترونیکی ایران به همراه صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه خارجی از استانداردهای بالایی برخوردار است اما بر ساختههای ذهنی شهروندان ایرانی از اقتصاد ایران و آینده آن بسیار منفی و خطرناک است. سیاستمداران، تاجران، اصحاب رسانه، مهندسان و سازندگان بخش صنعت و ساختمان و… همه در حال بردن سود شخصی خود در ایران هستند و رویکرد بسیار منفی فرد گرایانه و نداشتن فهم از منافع ملی باعث شده است که اقتصاد ایران در درون شکوفا و در بازنمایی خارجی منفی جلوه کند.
به عنوان مثال سایتها و وبلاگهای اقتصادی را بررسی کنید و اخبار و گزارشهای بخش اقتصاد را مورد مطالعه قرار دهید دو مطلب را بسیار زیاد میتوان مشاهده کرد. اول اینکه همه رسانهها تمام برنامههای اقتصادی را میکوبند و بدون تحلیل چالشها و فرصتها تنها به نقد میپردازند و چهره بسیار نگران کننده و آشفته و بدون آیندهای از اقتصاد ایران ترسیم میکنند. دوم اینکه خودشان هیچ راهکاری ارائه نمیدهند و تنها به نقد کردن میپردازند.
کاملا مشخص است که ایران در یک جنگ نرم اقتصادی قرار گرفته است. تهدیدات نرم اقتصادی بر روی مردم و افکار عمومی متمرکز میشوند و شهروندان را نسبت به آینده اقتصادی بدبین میکنند و شرایط را به صورت بحرانی و غیرقابل کنترل نمایش میدهند. هنوز هیچ جنگی روی نداده است اما همه رسانههای خارجی و برانداز بر امکان وقوع یک جنگ در آینده نزدیک تاکید دارند. تحریمها به صورت کامل اجرا نمیشود و مخالفان تحریم در دنیا زیادند و اصولا خود غرب به منابع خام ایران نیاز دارد. در حالی که همه فضای مجازی تحریم را تمام شده و در حال اجرا میدانند. فضای یاس، تاریک و پوچی بر حیطه رسانهای و مجازی ایران حاکم شده است و چون ویروس فلجکننده اعتماد به نفس و شاکله ذهنی ایرانیان را از درون فرو است. اقتصاد و پول ملی مفاهیمی کاملا انتزاعی هستند و وابسته به اعتماد و نگاه خوشبین شهروندان هستند. آنچه در حال روی دادن است کاهش اعتماد به نفس و کم شدن همکاری شهروندان عمومی و از سوی دیگر نابودی سرمایه اجتماعی است به نحوی که هیچکس به آینده اقتصاد ایران خوشبین نیست و همه سرمایهها از بخش تولید به سمت دلالی کشیده میشود. ارزش ارز خارجی، خانه و سکه و طلا به معنای نداشتن اعتماد شهروندان ایرانی به خود، سایر شهروندان و آینده اقتصاد ایران است قضایای اخیر نشاندهنده ایجاد شدن یک جنگ نرم کامل و بسیار اثرگذار است که جا دارد مورد واکاوی، آسیبشناسی و دادن راهکار جهت مقابله با آن، قرار گیرد.
تهدیدات نرم اقتصادی علیه ایران واقعیت به صورت بیطرف، پاک و مطابق با آنچه وجود دارد به ذهن انسانها منتقل نمیشود، علاوه بر اینکه ذهن انسان با قصدیتهایی که ریشه در تاریخ، جغرافیا و زبان دارد خود گزینشگری است حرفهای. از سوی دیگر رسانهها نیز در بازسازی واقعیت نقش اساسی دارند. رسانهها اغلب واقعیت را […]
ثبت دیدگاه