حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱ آبان , ۱۳۹۹ 6 ربيع أول 1442 Thursday, 22 October , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1282 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 9 تعداد دیدگاهها : 18×
جنگ نرم در یک نگاه
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
شناسه : 3595
بازدید 161
4

جنگ نرم در یک نگاه از خصلت های ذاتی انسان جنگ جو بودن اوست؛ تاریخ بشر همواره شاهد جنگ و جدال بین دوجبهه حق و باطل ، و یا باطل و باطل در قالب افراد،گروه ها ، و کشورها وفرهنگ وتمدن ها می باشد ؛که در هر زمانی متناسب با ابزار و امکانات روشهای جنگ […]

ارسال توسط :
پ
پ

جنگ نرم در یک نگاه

از خصلت های ذاتی انسان جنگ جو بودن اوست؛ تاریخ بشر همواره شاهد جنگ و جدال بین دوجبهه حق و باطل ، و یا باطل و باطل در قالب افراد،گروه ها ، و کشورها وفرهنگ وتمدن ها می باشد ؛که در هر زمانی متناسب با ابزار و امکانات روشهای جنگ متفاوت است.پس مهمترین گام در مقابله با خصم شناخت اهداف وطرح ها و انواع جنگ است. چراکه مقابله با دشمن مستلزم شناخت جبهه مقابل است ،چنانچه خداوند متعال می فرماید: «… فَمَنِ اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ فاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ» (بقره:۱۹۴)
وقتی دشمنان با شما وارد جنگ شدند شما هم با آن ها مقابله به مثل کنید مانند خودشان.
مقام معظم رهبری نیز در ضرورت این شناخت فرمودند: «این که ما بتوانیم طرح کلی دشمن را در مورد خودمان بدانیم، بخشی از توان دفاعی ماست. … ندانستن اینکه دشمن چه در سر دارد و چه می‌خواهد بکند، غفلتی است که ممکن است ما را از امکان برخورد و دفاع محروم کند؛ ما باید این را کاملاً بدانیم.» (۲۲/ ۲/ ۱۳۸۲)
انواع جنگ
جنگ ها معمولا به سه نوع متفاوت سخت ،نیمه سخت و نرم از لحاظ زمانی،اهداف و ابزار تقسیم بندی شده اند که البته در زمان حاضر بصورت ترکیبی نیز استفاده می شوند که نوع چهارم جنگ هوشمند یا قدرت هوشمند اطلاق می گردد.
۱- جنگ سخت : دوره استعمار کهنه با هدف تصرف قلمرو سرزمینی ،با تجهیزات نظامی، که در گذشته های دور بیشتر مرسوم بوده و منطقه غرب آسیا در قرون گذشته همواره شاهد تجاوز و اشغالگری نظامی غربی ها بوده است.
۲- جنگ نیمه سخت: ناکارآمدی و هزینه بر بودن جنگ سخت برای اشغال گران ،آنها را متوجه تغییر حاکمان و مهره چینی مزدوران از طریق ترور و کودتا و تحریم های اقتصادی در دوره استعمار نو نمود.تغییر رژیم قاجار به پهلوی توسط استعمار انگلیس و کودتای ۲۸مرداد ،تحریم اقتصادی و ترور دانشمندان هسته ای نمونه ایی از جنگ نیمه سخت می باشد.
۳- جنگ نرم: گسترش ارتباطات جهانی و فن آوری های نوین و حضور ملت ها در عرصه سیاسی کشورها از سویی، و افزایش هزینه های اشغالگری وسلطه گری و ناکامی ها ،استکبار متوجه «جنگ نرم» در دوره فرانو شد،تا با کمترین هزینه بیشترین بهره را از استثمار انسان ببرد. مهمترین هدف جنگ نرم تغییر باورها و ارزش ها و سبک زندگی با کمک ابزار رسانه ها ،شبکه های ماهواره،شبکه های اجتماعی،اینترنت و…
۴- جنگ ترکیبی: سه نوع جنگی که بیان شد ممکن است در هر زمانی رخ دهد ولی در زمان کنونی نوع ترکیبی به عنوان قدرت هوشمند (جنگ هوشمند) متناسب با مخاطب،مکان و زمان و ابزار و امکانات متغیر است وممکن است در زمان واحد انواع جنگ علیه ملتی بکار رود. برخورد غرب با ایران در دهه گذشته اینگونه بوده است.

با نگرش تاریخی به انواع جنگ ،آنچه امروز در نظام بین الملل بیشتر شاهد هستیم نظام سلطه در تقابل با جبهه حق(وجبهه مقاومت) بیشترین کاربرد و کارکرد موثر را از جنگ نرم به یُمن توسعه فنآوری های نوین رسانه داشته است.لذا لازم است به چیستی ،اهداف ،ویژگی ها ،ابعاد ،مدل های «جنگ نرم» و راهبردها و راهکارهای مقابله آن باختصار اشاره شود.
تعریف جنگ نرم:
هر گونه اقدام نرم افزارانه روانی ، تبلیغاتی ، رسانه ای ، سایبری ، دیجیتالی ، اطلاعاتی ، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی، حقوقی و علمی است که جامعه هدف را نشانه می‌گیرد تا بدون درگیری خشونت آمیز با بهره گیری از روشهای جذب واقناع و مدیریت ادراکات واحساسات، رقیب را به انفعال ،سازش و یا شکست وا دارد را «جنگ نرم »گویند. جنگ روانی،جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و… شاخه هایی از جنگ نرم هستند.

رهبری معظم انقلاب در خصوص جنگ نرم فرمودند:
« دشمن به سراغ سنگر‌های معنوی می‌آید که آنها را منهدم کند. به سراغ ایمان‌ها ، معرفت‌ها ، عزم‌ها ، پایه‌ها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور ،‌دشمن به سراغ این‌ها می‌آید که این‌ها را منهدم بکند و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند ، فرصت‌های یک نظام را به تهدید تبدیل کند….. »
پیشینه جنگ نرم
 ازابتدای زندگی اجتماعی جنگ نرم بخشی از تاریخ بشر بوده و طی قرون گذشته تاکنون تهاجم گسترده فکری،فرهنگی،اقتصادی واجتماعی و … مشرکان ،یهودیان ،مسیحیان و منافقان در تقابل با اسلام،پیامبر(ص) وائمه اطهار (ع)و مسلمانان همواره جاری بوده است.
 تحولات تاریخ معاصر دربلوک شرق سوسیالیست جنگ نرم همپای جنگ سرد فروپاشی شوروی را در پی داشت .
 در تحولات تاریخ معاصر ایران نیز می توان به رویداد های مهمی که جنگ نرم در آن موثر بود اشاره نمود:
 نهضت مشروطه (انحراف در مفاهیم ،اختلاف در علما ، تولد روشنفکری بیمار )
 کشف حجاب (ارزش زدایی وهویت سوزی ملی و فرهنگی)
 نهضت ملی نفت(تغیر موازنه قدرت با مهره ملی گرایی لیبرال وتثبیت سلطه بیگانه)
 «انقلاب اسلامی»که در حیات طیبه خود دوره جنگ نرمی را در ابعاد وسیع تری با همه ابزارها و فن آوری ها تجربه می نماید که در بُعد فرهنگی از آن به شبیخون ,تهاجم ،ناتوی فرهنگی و قتل عام فرهنگی نیز تعبیر می شود.
اهداف جنگ نرم
 مهمترین هدف جنگ نرم «استحاله» فرهنگی ، فکری ، سیاسی اجتماعی است که اعتقادات ، باورها ، ارزش ها و هویت ملی جامعه را هدف می گیرد.
 براندازی نظام سیاسی اسلام هدف مهم دیگری است که در جنگ نرم تعقیب می شود
برای تحقق دو هدف بالا بی ثبات سازی سیاسی ،امنیتی،فرهنگی و اقتصادی برای ایجاد نافرمانی مدنی در بُعد داخلی ، و مهار و انزوا با استفاده از ظرفیت های بین المللی در بُعد خارجی در تقابل با انقلاب در دستور کار است.
 نظام سلطه با نفی تصور اسلام ناب سیاسی و گفتمان تمدن نوین اسلامی، درصدد حاکمیت لیبرال دموکراسی (اسلامی) در جهان اسلام می باشد.
چنانچه رهبر انقلاب اسلامی نیز فرمودند: « هدف استکبار جهانی، در مواجهه با ایران اسلامی فقط اسلام است .»
ابعاد جنگ نرم:
گستره و قلمرو جنگ نرم – برخلاف جنگ سخت که مناطق مرزی و سرزمینی هدف اشغال است – بسیار وسیع و متنوع و تمامی عرصه های جامعه هدف را در بر می گیرد. جنگ نرم در هشت بُعد زیر قابل بیان می باشد:
• سیاسی: راهبرد مشروعیت زدایی از نظام اسلامی وترویج لیبرال دموکراسی و ایجاد وحشت و هراس از گسترش اسلام ناب در غرب وترویج اسلام ستیزی
• اعتقادی: دگرگونی باورها با اسلام هراسی ،شیعه هراسی و تشکیک و شبهه افکنی و اختلاف افکنی و ایجاد هراس در اهل سنت از رشد و حاکمیت شیعه؛ و فرقه سازی مانند وهابیت،بهاییت،طالبان،داعش،شیعه لندنی و….
• فرهنگی: تغییر سبک زندگی از طریق تخریب هویت فرهنگی ، ترویج عرفان های کاذب در دوره ای که به گفته میشل فوکو عصرظهور معنویت گرایی ملت هاست. استکبار و صهیونیست بدنبال ترویج عرفان های کاذب با هدف بدل سازی معنویت های دروغین هستند.
• اجتماعی : تلاش برای فروپاشی اتحاد ملی وتقلیل سرمایه اجتماعی و بستر سازی برای نافرمانی مدنی و جنگ داخلی قومیت ها وتجزیه کشورها؛
• اقتصادی: اقتصاد اهرمی برای فشار و نفوذ در کشورها از طریق مدل اقتصاد وابسته ، تک محصولی سازی، تحریم ،محدودسازی ،مصرف گرایی و…
• علمی: ممانعت از جنبش تولید علم و بومی سازی آن، و عدم تعامل علمی و ترویج علم سکولار و فرار مغزها
• حقوقی: فضاسازی در عرصه جهانی علیه حقوق ملت ها و سوءاستفاده از نهاد های حقوقی بین المللی ،القای شبهه در مبانی حقوقی اسلام و حقوق اقلیت ها، قومیت ها ،مشروعیت زایی فرقه های ضاله و اتهام واهی نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم
• روحی روانی: مهمترین گام برای تحقق جنگ نرم و سخت و نیمه سخت عملیات روانی است که در همه ابعاد با وارد نمودن شوک روحی و روانی از طریق روش های فریب،ارعاب،تحریک،تخدیر،تحقیر،تطمیع و… با تضعیف و تخریب روحیه دشمن و گرفتن انگیزه به مدیریت احساسات و ادراکات می پردازند.
راهبرد پسابرجامی دشمن در جنگ روانی که سخت بدنبال نفوذ در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی با هدف تغییر باورها و محاسبات مردم و مسئولان هستند؛تامل برانگیز است.
طراحان جنگ نرم:
الف- رهبران نظام استکباری وصهیونیستی
ب- سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی ، سفارتخانه ها
ج- اندیشکده ها و بنیاد های برانداز امریکایی ( بیش از ۶۰ موسسه مانند جامعه باز،آلبرت،خانه آزادی،اعانه ملی دموکراسی و….)
البته گاهی تئوریسین های اپوزیسیون (داخلی یا خارج نشین)با بیگانگان در طراحی جنگ نرم همراهی و مشارکت دارند.
بازیگران جنگ نرم
۱) ظرفیت های واگرایی طبیعی (مانند اقوام ،گویش ها، اقلیت ها،فرقه های مذهبی)؛
۲) NGOها وسازمان های غیردولتی و احزاب سیاسی غیر همسو با نظام سیاسی مستقر
۳) نویسندگان مزدور وابسته در عرصه رسانه ها (برخی سایت های خبری و روزنامه های زنجیره ای)
۴) سیاستمداران ،نخبگان ،روشنفکران و روحانیون سکولار و دگر اندیشان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی؛
۵) جنبش های اجتماعی با کمک فضای مجازی و شبکه های اجتماعی (حقیقی- مجازی) متاثر از بیگانه مانند جنبش فمنیستی زنان، و بهره گیری از اعتراضات صنفی دانشجویی، کارگری ؛چنانچه در فتنه ۸۸ جنبش سبز را غربیها و اپوزسیون طراحی و دگراندیشان و فریب خوردگان بازی کردند.
مدل های جنگ نرم:
۱ . مدل اندولسی. (با استحاله فرهنگی و ارزش زدایی در قرن هشتم هجری در اروپای غربی به اسلام زدایی پرداختند؛و اسلام ومسلمانان در اسپانیای قرون بعد فاقد جایگاه و پایگاه شد.
۲ . مدل هانتینگتونی. (با استحاله سیاسی در پایان قرن بیستم موج سوم لیبرال دموکراسی و دین زدایی از عرصه سیاست با ظهور اصلاح طلبان آغاز گردید.هانتینگتون معتقد بود فقط اصلاح طلبان می توانند براندازی و تغییر را در برابر بنیاد گرایی دینی-که بزرگترین مانع دموکراسی هستند- داشته باشند.
نکته مهم اینکه ظهور اصلاح طلبان ایران دهه۷۰ برای فرایند تغییر و تبدیل اسلام سیاسی ناب به نئولیبرال دموکراسی اسلامی سکولار در قالب همین مدل قابل تحلیل است.
۳٫ مدل جین شارپی. این مدل مسیر مبارزان لیبرال دموکراسی امریکایی را از نظر به عمل هموار می کند. برای عملیاتی کردن انقلابهای رنگی و مخملین جین شارپ ۱۹۸ روش گفتاری و رفتاری را به مخاطبان یادآور شده است.)
لازم به یاد آوریست که بیش از ۷۰ روش در فتنه ۸۸ در ایران توسط مبارزان لیبرال دموکراسی به رهبری بنیادهای برانداز امریکایی عملیاتی شد.
برخی ویژگی های جنگ نرم
– جنگ نرم در پی تغییر ماهیت فکری ،فرهنگی و سیاسی جامعه است ؛
ـ آرام، تدریجی و زیر سطحی و نامحسوس است ؛
ـ جنگ نرم نماد ساز و جاذبه دار است ؛
– تضاد آفرین و تردید آفرین است ؛
– هدف همه اقشار جامعه است؛
– از ابزار روز استفاده می کند ؛
ـ تاثیر عمیق بر ملت ها دارد؛
– مسالمت آمیز و غیر خشونت آمیز است؛
– پایدار و با دوام است ؛
ابزارهای جنگ نرم
ابزارهای جنگ نرم به چهار قسمت عمده تقسیم می شود:
• رسانه ها : مکتوب، صوتی وتصویری
• صنایع فرهنگی: فیلم،انیمیشن،اسباب بازی
• فن آوری های نوین ارتباطی: اینترنت،تلفن همراه اندرویدی
• شبکه های اجتماعی و فضای مجازی
جنگ رسانه ای در دنیای واقعی سهم بالایی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی دارد که آلوین تافلر در کتاب موج سوم می نویسد: فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی عرصه نبرد آینده را می‌سازند،رسانه‌ها از گلوله‏های سلاح‌های جنگی بسیار مرگ‌بارترند.
رسانه‏ها با پوشش خبری هدفمند مستمر و فراگیر خود، می‏‏توانند‏:
 توده‏های مختلف سفید و سیاه را تهییج و تحریک کنند،
 با بهره‌گیری از اصول همرنگی و حیثیت، گروه‌های خاکستری و بی‌تفاوت را برای اقدام به کنش‏های جمعی برانگیزند،
 جرأت‏ورزی و خشونت‏طلبی معترضان را افزایش دهند،
 انسجام و روح گروهی کنشگران معترض را فزونی بخشند.
 رسانه ها سهم بزرگی در دوقطبی سازی جامعه دارند.
 رسانه های غربی و شبکه های اجتماعی در خلق انقلاب های مخملی سهم زیادی دارند.
 البته رسالت واقعی و حقیقی رسانه باید روشنگری ،اگاهی بخشی ،بصیرت افزایی ،اطلاع رسانی صحیح وآرامش بخش و امید بخش جامعه باشد.

چرایی تقابل غرب علیه انقلاب اسلامی
نظام سلطه به رهبری امریکا – قرن گذشته- در یک جهش تاریخی با رویکرد نظریه پردازی های نوین و به یاری سیستم اطلاعاتی والکترونیکی و فن آوری های نوین ارتباطی و رسانه ای طی تهاجم فرهنگی گسترده توانست، ایدئولوژی لیبرال – دموکراسی را (با مدل هانتینگتونی و جین شارپی) به جهان تحمیل نماید. این جهش سیاسی که بعد از جنگ جهانی دوم شتاب بیشتری یافت؛ و با فروپاشی بلوک شرق، بستر طرح نظم نوین جهانی رهبری بلامنازع امریکا را فراهم کرد .
با پیروزی انقلاب اسلامی -که در محاسبه غرب نمی گنجید-همه معادلات نظام بین الملل را درهم ریخت ؛ و با ظهور جبهه جدید مقاومت، نظام چند قطبی در جهان حاکم ، و با ناکامی روُیای رهبری امریکا عملا جدال واقعی بین دو جهان بینی الهی و ماتریالیستی آغاز گردید؛زیرا یک دهه قبل از فروپاشی بلوک شرق ، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)با تاکید برشعار«نه شرقی ،نه غربی» و«استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی» توانست الگوی گفتمان نوین تمدن اسلامی را فرآروی جهان اسلام و ملت های آزادی خواه و عدالت طلب غیر مسلمان قرار دهد.جمهوری اسلامی علی رغم همه موانع به قدرت منطقه ای و نفوذ فکری و معنوی در جهان تبدیل شد. از این رو تقابل نظام سلطه به رهبری امریکا با این رویداد سیاسی اعتقادی وارد چهارمین دهه خود می شود. امریکا پس از ناکامی در جنگ سخت و نیمه سخت ، برای مقابله با تمدن نوین با محوریت جمهوری اسلامی بر روی جنگ نرم و قدرت هوشمند تمرکز نموده است. مهمترین دلائل این تقابل عبارتند از:
 پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی؛
 استکبار ستیزی و قطع بلامنازع سلطه ؛
 تهدید منافع نامشروع نظام استکباری در منطقه و جهان؛
 صدوراندیشه انقلاب اسلامی و دفاع از جبهه مقاومت؛
 تهدید رژیم غاصب کودک کش و جهانی کردن مبارزه با صهیونیسم ؛
 شکستن خط انحصارعلم و فن آوری و ورود به باشگاه علمی جهان؛
 غلبه گفتمان نوین تمدن اسلامی بر دو الگوی ماتریالیستی(سوسیالیسم شرقی و لیبرالیسم غربی)

اهداف مقابله با جنگ نرم:
اینکه چرا ملتی باید در مقابل دشمن بایستد امری روشن است. گام نخست مقابله ،شناخت دشمن و باور دشمنی اوست اینکه چطور دشمن را بشناسیم؟ تمایلات او را کشف کنیم؟ بفهمیم چه کاری به نفع دشمن یا به ضرر دشمن است؟ مستلزم اهتمام کامل، مطلقا سهل انگاری نکردن و هوشیاری و بیداری کامل می باشد. برای غلبه بر دشمن در جنگ نرم -با پیچیدگی هایی که دارد- باید راهبرد ها و راهکارهای مقابله در اتاق های فکر تبیین وبا مدیریت دقیق و درست اجرایی شود
اهداف راهبردی در مقابله باید تامین و تضمین«استقلال»،«عزت و هویت ملی»و«هویت دینی»و«غلبه گفتمان تمدن نوین اسلامی» در جهان باشد. در راهبرد تهاجمی برای مقابله و تهاجم به مبانی فکری دشمن ،باید از همه ظرفیت های بالفعل وبالقوه بویژه قدرت نرم بهره برد تا دشمن را در خانه خود زمین گیر نمود. مقابله جبهه حق در برابر جبهه باطل فرمان الهی است انجایی که حق تعالی فرمود: … وَ یُرِیدُ اللَّهُ أَن یُحِقَّ الْحَقَّ بِکلَمَاتِهِ وَ یَقْطَعَ دَابِرَ الْکَافِرِینَ* لِیُحِقَّ الحْقَّ وَ یُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ .(انفال۷و۸)
رهبری معظم انقلاب نیز فرمودند: هدف، دفاع از نظام اسلامى و جمهورى اسلامى است در مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى با یک حرکت همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى متکى به زور و تزویر و پول و امکانات عظیم پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى علمىِ رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى. باید با این جریان شیطانىِ خطرناک مقابله شود.عزیزان من! شرط اصلى فعالیت درست شما در این جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى جنگ نرم، یکى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش نگاه خوشبینانه و امیدوارانه است. نگاهتان خوشبینانه باشد.» (۴/ ۶/ ۸۸) از این رو ایشان اولویت اول کشور را مقابله با جنگ نرم دانستند.
برخی راهبرد ها و راهکارهای (ایجابی)مقابله با جنگ نرم از قبیل روشنگری، سواد رسانه ای و بصیرت وبصیرت افزایی ،انقلابی گری، جهادکبیر ،مدیریت جهادی،توانمندسازی،مصون سازی،فرصت سازی و… هستند؛که از همه مهمتر داشتن قدرت نرم است که استفاده بهینه در تقابل و تهاجم به جبهه دشمن نقش کلیدی دارد.
قدرت نرم زر و زور و تهدید سخت نیست ،بلکه نوعی قدرت نامحسوس وغیرفیزیکی با ظرفیت بسیار بالا برای تحول زایی است. قدرت نرم بر ذهنیت ها تاثیر گذار، و از جذابیت و اقناگریی برای ایجاد اشتراک بین ارزشها و از الزام همکاری برای رسیدن به همه خواست ها سود می جوید. قدرت نرم محصول و برآیند تصویرسازی مثبت نزد افکار عمومی جهان، که با به کارگیری ابزارهایی چون فرهنگ ،آرمان ها و ارزش های اخلاقی – متمایز از جهان بینی ماتریالیستی – به صورت غیر مستقیم بر منافع یا رفتار های دیگران تاثیر می گذارد.قدرت نرم ،ایجابی و بیشتر تقویت کننده اراده ها و احساسات و شکوفایی استعداد ها و رشد توانمندی انسان است. قدرت نرم امکانی است که با بهروری درست و بموقع از آن ،جهان را متحول می سازد وظرفیت جایگزین جنگ سخت را دارد. جوزف نای -نظریه پرداز امریکایی – معتقد است غرب امروز بخش زیادی از موفقیت خود در سلطه بر دیگران را مدیون بهره وری از قدرت نرم است و از این رو بر کاربرد موثر آن تاکید می کند.
جمله معروف «ما می توانیم»امام خمینی(ره)و«ما توانستیم» امام خامنه ای(حفظه الله) مهمترین مصداق قدرت نرم در جمهوری اسلامی است که با دست خالی با همه مشکلات، موانع، دشمنی ها وتوطئه ها در برابر نظام سلطه و صهیونیسم بین الملل ، بزرگ ترین مردان تحول خواه عصرجدید شدند و سیر تحولات در جهان همچنان استمرار دارد؛ که انقلاب اسلامی را در یک پیچ تاریخی برای رسیدن به اقتدار جهانی قرار داده است.
پیشینه تاریخی،بنیه اعتقادی(ولایت مداری ،ایثار واقتدار و شهادت طلبی)، نظام با ثبات و مستحکم سیاسی، رشد علمی ،سرمایه اجتماعی،نمادها و روحیه انقلابی ، و… عناصر قدرت نرم و ظرفیت های اشکار و نهان در ایران اسلامی است که از آنها به قدرت نرم تعبیر می شود ؛ این راهبرد در دفع جنگ نرم دشمن از سویی و تهاجم به مبانی فکری دشمن از سوی دیگر بسیار موثر می باشد.
برای مقابله با جنگ نرم باید در تمامی هشت بـّعد سیاسی ،اعتقادی،فرهنگی،اجتماعی،حقوقی،علمی،اقتصادی و روحی روانی راهبرد ها تبیین و راهکارها عملیاتی شود؛ و به هنگام پاسخگوی شبهات القایی دشمن باشیم پیش از آنکه منفعل شویم. به چند بُعد مهم جنگ نرم به اختصار اشاره می شود:

راهبرد های مقابله بِّعد اعتقادی
• تبین صحیح مبانی دینی اسلام

راهکارهای مقابله
۱٫ تقویت بنیه اعتقادی و دینی در تمامی سطوح تربیتی وآموزشی از مهد کودک تا دانشگاه و همه مراکز آموزشی ؛
۲٫ اگاهی بخشی و روشنگری صحیح نقادانه نسبت به مبانی فکری غرب و فرقه های ضاله و عرفان های کاذب؛
۳٫ راه اندازی شبکه های ماهواره ای و وب سایت ها و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی؛
۴٫ تلاش برای ایجاد همگرایی و تمرکز بر مشترکات و پرهیز از اختلافات ،محورقرار دادن قران و سنت و عترت پیامبر (ص)
۵٫ وحدت رویه بین علما و فقها و مراجع با محوریت ولایت مطلقه فقیه وتبین چرایی برخی اختلافات با مبنای فقهی برای مخاطبان بویژه نسل جوان ؛
۶٫ دوری مراجع دینی و گروه های مرجع از دست بندی ها سیاسی و گروه گرایی های وحدت سوز؛
۷٫ اجرای کرسی های آزاد اندیشی و گسترش فضای نقد در عرصه دینی در حوزه و دانشگاه،با هدف پالایش اندیشه ها؛
۸٫ موهوم زدایی و خرافه زدایی از دین اسلام؛

راهبرد مقابله بُعد سیاسی
• به چالش کشیدن مبانی سیاسی و فکری غرب و رخ نمایی تعارضات تئوریک و جنایات ضد بشری در جهان،
• تبین مردم سالاری دینی و حاکمیت الله
• مقایسه تطبیقی بین دو مدل دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی

راهکارهای مقابله
۱- افزایش کارآمدی: تحقق اهداف و آرمان ها متناسب با اهداف،امکانات و موانع و آسیب ها در جامعه انتظاری بجاست.
۲- رفع تعارضات ساختاری: بروز تنش در درون ساخت رسمی قدرت و تقابل نیروهای اصلی تصمیم‌ساز، در هر سطح و اندازه‌ای که باشد به افت سرمایه اجتماعی منتهی می‌شود.
۳- مدیریت هوشمندانه در استفاده از زمان،مکان،ابزار وشیوه ها و روش های جذاب و استفاده از کمترین هزینه و بیشترین بهره وری در نخبه سازی،گردش نخبگان، ایجاد رویش های جدید با نگرش جذب حداکثری
۴- کاهش فساد: نفوذ فساد (در انواع مختلف اداری، اقتصادی،سیاسی، فرهنگی و…) به درون ساخت رسمی قدرت، می‌تواند به زوال سرمایه اجتماعی منجر شود.
۵- تبین سیاست راهبردی فعالیت احزاب سیاسی کارآمد در نظام مردم سالارانه دینی و شفاف سازی فعالیت های سیاسی وتقویت و حمایت از تشکل ها ،احزاب وگروه های قانونی و قانون گرا
۶- توصیه و تشویق جامعه هدف به باز خوانی فتنه های عبرت آموز با مقایسه صدراسلام ومعاصر
۷- تاکید بر فعال کردن کرسی های آزاد اندیشی درعرصه فرهنگ و سیاست در اندیشکده های علمی تخصصی و هموار کردن فضای امن نقد و نقادی و پالایش اندیشه ها
۸- خلع سلاح روانی اپوزیسیون ،با اقدامات تهاجمی وپیش دستانه به جای اقدام انفعالی
۹- پرهیز از تهدیدانگاری بیش از حد در فعالیت نهادهای غیردولتی و گسترش آزادی‌های مدنی در چارچوب قانون اساسی ،همراه هوشیاری لازم جهت اجتناب از تهدیدات احتمالی این نهادها در حوزه‌های امنیت سیاسی و اجتماعی؛
۱۰- تلاش برای عملیاتی کردن حداکثر ظرفیت‌های معطل مانده قانون اساسی در حوزه مردم‌سالاری دینی؛
۱۱- نظارت و کنترل بر سازما‌ن‌های مرد‌م‌نهاد و موضوع فعالیت‌ آنان و به ویژه درآمدها و کمک‌های مالی به آنان؛
۱۲- همسان کردن ظرفیت‌های سازمان‌های امنیتی کشور با ماهیت تهدیدات نرم؛.
۱۳- تبلیغ و ترویج وحدت در سه سطح وحدت مسئولان با یکدیگر، مردم با همدیگر و مسئولان و مردم با هم؛
۱۴- زمینه سازی تکنولوژی و ارتقاء فناوری جهت مقابله با شبکه های مجازی؛
۱۵- امید بخشی و امید آفرینی با نگاه خوشبینانه؛
۱۶- ممانعت از تردید وبدبینی بویژه بین نسل جوان؛
۱۷- بصیرت وآگاهی بخشی در ابعاد مختلف؛
۱۸- آرمان گرایی توأم با واقع بینی دشمن شناسی و حفظ روحیه دشمن ستیزی؛
۱۹- حقیقت شناسی در تشخیص سره از ناسره؛
۲۰- پرهیز از سیاست زدگی جامعه و سیاسی کاری در حوزه های دیگر مانند فرهنگ و اقتصاد؛

راهبرد مقابله در بُعد حقوقی
• تبین و روشنگری حقوق بشر اسلامی
• تبین و روشنگری و افشاگری حقوق بشر غربی

راهکارهای مقابله
۱- القاء نگرش ذاتی اسلام به حقوق انسان و تکریم او فارق از تبعیض دینی ، نژادی و زبانی
۲- آشکارسازی نقصان ها و کاستی ها و ضعف های حقوق بشر غربی.
۳- پیش گیری از رویدادهایی ضد انسانی مغایر اهداف نظام توسط افراطیون مانند واقعه کهریزک، که زمینه جنگ رسانه ای غرب و هزینه برای نظام را فراهم کرد.
۴- با بیان و تبین حقوق زن در اسلام و بازگرداندن کرامت و ارزش های واقعی به زن مسلمان تبلیغات سوء رسانه ای را خنثی و دست های پشت پرده پدیده فمنیسم را برای روشنگری افشا نماییم.
۵- تبین شاّن خانواده ،فلسفه ازدواج،علت تفاوت های زن ومرد وبرابری حقوق اجتماعی و….دراسلام و لیبرالیسم
۶-آموزش حقوق بشر اسلامی ،قانون اساسی و امور حقوقی برای همه سطوح جامعه

راهبرد مقابله در ابعاد اقتصادی
• سیاست راهبردی اقتصاد ملی با تبین اقتصاد مقاومتی

راهکارهای مقابله
۱- رفع موانع قانونی در اقتصاد مقاومتی ؛ چراکه در حال حاضر قوانین ما این راهبرد و شیوه از اقتصاد را به درستی حمایت نمی کند
۲- توجه جدی به رویکرد اقتصاد مقاومتی مردم محور،عدالت محور،دانش بنیان،درون زا و برون گرا؛ چراکه اقتصاد مقاومتی به گونه ای سامان می یابد که فشارهای بیرونی از جمله تحریم ها نمی تواند بر آن تاثیر گذارد
۳- فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی،رانتی،دولتی،و بسترسازی برای اقتصاد اسلامی آزاد و اصلاح سیستم بانکی و مالیاتی. اقتصاد مقاوم در برابر فشارهای بیرونی
۴- ممانعت جدی از گرایش برخی مسئولان به دنیا‌طلبی و تجمل گرایی و آموزش عمومی در باب الگوی مصرف و مبارزه جدی با اسراف‌زدگی و مصرف‌زدگی مسئولان و مردم
۵-آموزش اقشار و اصناف پیرامون مقررات کسب کار و تجارت وشاخص های بازار اسلامی
۶- برقراری توازن بین پیشرفت‌های مادی و پیشرفت‌های معنوی،رویکرد ارزشی در پیشرفت های مادی.
۷- تلاش گسترده برای برقراری عدالت اقتصادی در گستره جامعه اعم از روستا تا شهر
۸- مبارزه جدی و مستمر با اخلال گران ومفسدان اقتصادی،بویژه دانه درشت ها
۹- پرهیز از سیاست زدگی و سیاسی کاری در اقتصاد ملی
۹- پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در مناطق محروم و مرزی در ابعاد مختلف جهت از بین بردن ظرفیت‌های واگرایی و زمینه‌های اعتراض اجتماعی و اتلاف اقتصادی مانند فقر، ناامنی،قاچاق، تورم، بیکاری، و…؛
۱۰- حمایت جدی ، واقعی ،مستمر و هدفمند از بخش تولید وسرمایه و نیروی کار وتضمین سرمایه گذاری(داخلی و خارجی) به عنوان ارکان اقتصاد مقاومتی

راهبرد مقابله در بُعد علمی
• تولید علم و شکستن انحصار علمی غرب
• تبین و تاکید بر دانستن و توانستن کسب علم نافع

راهکارهای مقابله
۱-بازگشت هویت ملی مذهبی به دانشگاه ها و مراکز علمی با سیاست معقول و اجتناب از افراط گرایی و تحجرگرایی و التقاط و انحراف
۲- توجه به زیرساخت های محتوایی برای اسلامی کردن علوم و عالم برای رسیدن به مطلوب جمهوری اسلامی ضروری است. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: «در موضوع حرکت و پیشرفت علمی، آنچه که باید به عنوان هدف مد نظر قرار گیرد، افزودن بر دانش جهانی و تولید فرآورده های جدید دانش بشری است.
۳- کاربردی نمودن علوم از طریق تجاری کردن علم در صنعت و کشاورزی برای حل مسایل جامعه
۴ – تاسیس دانشگاه بین الملل اسلامی یا دارالعلوم اسلامی (با کمک نهادهای بین المللی اسلامی)راه مقابله با محدودیت ها،انحصارگرایی علمی و تهاجم علمی غرب، و افزایش قدرت نرم جهان اسلام خواهد بود.
مؤسسه علمی مطالعاتی جنگ نرم سپان iarzesh.ir www.
احمد جوانی

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “جنگ نرم در یک نگاه”
  1. سلام موضوع خوب و قابل استفاده بود.

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*