حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ خرداد , ۱۴۰۰ 7 ذو القعدة 1442 Wednesday, 16 June , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1489 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 9 تعداد دیدگاهها : 19×
معرفی کتاب جنگ نرم
۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
شناسه : 5054
بازدید 401
3

ضرورت سواد خرید در اقتصاد ملی!؟ کتاب جنگ نرم در یک نگاه تالیف احمد جوانی به بُعد اقتصادی جنگ نرم اشاره دارد که به بهانه شعار سال ۹۷ حمایت از کالای ایرانی آن را باز نشر می دهیم. چرا باید از کالای ایرانی حمایت شود؟ نگاهی به تاریخ اقتصاد سیاسی معاصر ایران همواره تابلویی از […]

ارسال توسط :
پ
پ

ضرورت سواد خرید در اقتصاد ملی!؟
کتاب جنگ نرم در یک نگاه تالیف احمد جوانی به بُعد اقتصادی جنگ نرم اشاره دارد که به بهانه شعار سال ۹۷ حمایت از کالای ایرانی آن را باز نشر می دهیم.
چرا باید از کالای ایرانی حمایت شود؟
نگاهی به تاریخ اقتصاد سیاسی معاصر ایران همواره تابلویی از عقب ماندگی و مصرف زدگی و وابستگی را به ایرانی نشان می دهد؛که باید برای عبور از آن فرهنگ سازی نوین صورت گیرد.این امر مستلزم عزم ملی
توآم با سواد خرید است که در یک جنگ اقتصادی باید داشته باشیم . فهم اقتصادی و درک شرایط زمانی مهم است اینکه بدانیم چه کالایی را از چه کسی بخریم وچه چیزی را از چه کسی نخریم و چرا باید از کالای ایرانی حمایت شود و فهم موضوع نیاز به سواد خرید دارد.درک شرایط اقتصادی و فهم موانع و مشکلات اقتصادی و داشتن فرهنگ تولید و مصرف مستلزم سواد اقتصادی است.

اقتصاد ایران پس از یک دوره شکوفایی دوره صفویه که کالای ایرانی زبانزد تجار ونیزی ، انگلیسی و هلندی و… بود ،با اعتماد بیجا به انگلستان (برادران شرلی) که نفوذ و سلطه استعماری را همراه داشت از اواسط عصر صفوی رو به افول گذاشت. نباید فراموش کرد تلاش مزدوران منورالفکری مثل میرزا ملکم خانی که می گفت :«ایرونی نیاز نیست چیزی بسازد هر آنچه نیاز دارد اروپا دارد و به ایران می دهد فقط باید به انگلستان امتیاز داد» و آنقدر با تبلیغ و مجیزگویی فرنگی مآبان امتیاز اقتصادی داده شد که دوره قاجار به عصر امتیازات شهره گشت.حسن تقی زاده (شاگرد ملکم) در عصر پهلوی امضاء کننده قرارداد ننگین دارسی نیز گفت:« باید از فزق سر تا نوک پا فرنگی شد» و وقتی ملت ایران خواست نفت را ملی و دست اجانب را کوتاه کند رزم آرا دست نشانده انگلیس گفت ما حتی از ساختن «لوله آفتابه» هم عاجز هستیم پس نباید برای استقلال اقتصادی و سیاسی تلاش کنیم. جالب اینکه وی با گفتن این جمله خفت بار و ذلت پذیر با رای نمایندگان فرمایشی مجلس (۱۳۲۹)به نخست وزیری رسید. در اوج امیدواری در نهضت ملی نفت وقتی دکتر مصدق ناسیونالیست سکولار غربزده طرفدار امریکا با توهم استقلال طلبی وقتی شعار «اقتصاد منهای نفت» را بیان کرد همه شاهدبودند که در مسیر تندباد استکبار چگونه با کودتای ۲۸ مرداد حذف شد که خود کرده را تدبیر نیست.این تحولات اقتصادی در گذشته سلطه غربی ها بیان گر مخالفت سرسخت نظام سلطه با توسعه پایدار و اقتصاد پیشرفته در ایران بوده اند؛پس باید طناب وابستگی را هرچه زودتر پاره کرد که نیازمند یک خودآگاهی اقتصادی است؛به هرحال باید دانست که درد اقتصادی از کجا شروع شد و از همانجا درمان را شروع نمود. اینکه چرا باید از کالای ایرانی حمایت شود چون سوداگران خارجی و داخلی این را نمی خواستند. تاریخ اقتصاد سیاسی در یک قرن گذشته شاهد وابستگی اقتصادی و فرهنگ مصرف زدگی بوده است و با ورود نفت به اقتصاد فاتحه اقتصاد ایران نیز خوانده شد. محصول این وابستگی شد اقتصاد نفتی ،دولت رانتی و اقتصاد دولتی،فرار مغزها، ،مفت خوری و تبلیغ فرهنگ غربی در همه شئونات زندگی ایرانی و بیش از یک قرن مقامات اقتصادی ایران به تنها راه علاج اقتصادی را افزایش صادرات نفت خام و واردات بی رویه کالای مصرفی و تجملی دانستند و دهها سال به داشتن اقتصادی بیمار ،وابسته و شکننده بسنده کردند. روندی که برای غرب نفتخوار اشتغال و رفاه و برای ما بیکاری و بحران آفرید.به همین علت نفت برای غرب طلای سیاه و برای ایرانی ها بلای سیاه لقب گرفت.چون غربی ها از قرون گذشته درحقیقت اقتصاد مقاومتی را با رویکرد صرفا مادی و سوداگری دنبال نمودند و در این جهت پیشرفت های چشمگیری داشتند؛ولی برای اقتصاد کشور ما نسخه وابستگی و مصرف گرایی و خام فروشی را دیکته کرده و دانش آموختگان غربزده آن را اجرایی نمودند.
از اهداف انقلاب اسلامی خروج از این دور تسلسل باطل و شکستن طلسم وابستگی اقتصادی و نفتی بود و راه درست آن رویکرد اقتصاد مقاومتی است که قریب بیست سال رهبر انقلاب اسلامی هرسال با هشدارهای پی درپی با انتخاب شعاری زنگ خطر را به صدا درمی آوردند ولی صد افسوس که گوش شنوایی نیست.با این حال ملت و مسئولین در دهه چهارم انقلاب این خطر را حس نموده به فکر چاره اند؟!
این زمانی است که علاوه بر مشکلات اقتصادی انباشته شده قبلی دشمنان انقلاب جنگ نرم و جنگ اقتصادی شدیدی را تدارک دیده اند.چاره کار در رویکرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با جنگ نرم دشمن در بُعد اقتصادی است که عزم همگانی را در گستره کشور می طلبد.اگر باور پیدا نمودیم که یک جنگ اقتصادی بر ما تحمیل شده باید همه امگانات در خدمت و گوش به فرمان فرمانده کل قوا بود و چاره ای جر این نیست. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اعتقاد راسخ می بایستی ارتباط مستمر و تنگاتنگ با فرماندهی کل داشته باشد تا با هم اندیشی و هماهنگی گره های کور در مسیر باز شود.
در اینجا به چند راهبرد و راهکار مقابله اشاره می شود.

تبیین درست سیاســــت راهبــــردی اقتصاد مقاومتی در قامت جامعه دینی
راهکارهای مقابله در جنگ اقتصادی
*بسترســــازی برای باور اقتصاد ملی که مستلزم سواد خرید در جامعه اسلامی
*کارآمد سازی ساختار اقتصادی و حذف مدیران ناکارآمد و اخلال گر وجایگزینی مدیران جهادی و با روحیه انقلابی
*دخالت کمتر و نظارت بیشتر دولت در تنظیم بازار عرضه و تقاضا
*شفاف سازی اطلاعات اقتصادی و مبارزه جدی با رانت اطلاعات اقتصادی
*تلاش برای پیوند مستحکم بین اقتصاد و دانشگاه. چون باید دانشگاه بار علمی اقتصاد مقاومتی را بدوش بکشد و اقتصادی دانش بنیان شکل بگیرد.
*تنظیم تعرفه های گمرکی هدفمند با هدف حمایت تولید ملی
* اصلاح سیســــتم بانکی و مالیاتی با هدف کاهش هزینه های تولید
*تقویت سیستم نظارتی با هدف ارتقاء کیفیت کالای ایرانی
* اقتصادی مقاوم در برابر فشــــارهای بیرونــــی و رفع موانع قانونــــی در اقتصاد مقاومتــــی ؛ چراکــــه در حــــال حاضــــر بخشــــی از قوانین و مجریان از راهبرد اقتصاد اسلامی و مقاومتی به درستی حمایت نمی کنند و نگرش های اقتصادی دوگانه غربی و شبه اسلامی را القا می کند.
* توجه جــــدی به رویکرد اقتصاد مقاومتی مردم محور، عدالــــت محور، دانش بنیان، درون زا و برون گرا؛ چراکه اقتصاد مقاومتی به گونه ای سامان می یابد که فشارهای بیرونــــی از جمله تحریم ها نمی تواند بر آن تاثیر گذارد.
* فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، رانتی، دولتی و خصولتی و قرار گرفتن سرمایه گذاری اقتصادی در مسیر درست و رقابتی و آزاد سازی اقتصادی
*ممانعــــت از گرایش برخی مســــئولان بــــه دنیا تجمل گرایی و اشرافی گری
*آموزش عمومی برای فرهنگ سازی در باب حمایت از تولید داخلی و الگوی مصرف
* آموزش اقشــــار و اصناف پیرامون مقررات کسب کار و تجارت وشاخص های بازار اسلامی
*برقراری توازن بین پیشرفت های مادی و پیشرفت معنوی، رویکرد ارزشی در پیشرفت های مادی.
* تلاش گســــترده برای برقــــراری عدالــــت اقتصادی در گســــتره جامعه اعم از روستا تا شهر
*مبارزه با تبعیض و بی عدالتی و کاستن از شکاف طبقاتی نامشروع
*مبــــارزه جــــدی و مســــتمر با اخــــلال گران و مفسدان اقتصادی، بویژه دانه درشت ها
* پرهیز از سیاست زدگی و سیاسی کاری در اقتصاد ملی ،دور کردن اقتصاد ملی از بازی های سیاسی
* پیشبرد طرح های توسعه در ابعاد مختلف جهت از بین بردن ظرفیت های واگرایی و زمینه های اعتراض اجتماعی و اتلاف اقتصادی مانند فقر، ناامنی، قاچاق، تورم، بیکاری، و…
* حمایت جدی، واقعی، مستمر وهدفمنداز بخش تولید، ســــرمایه، نیــــروی کار وتضمین ســــرمایه گذاری(داخلی وخارجی)به عنوان ارکان اساسی اقتصاد مقاومتی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*