حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ آذر , ۱۳۹۹ 16 ربيع ثاني 1442 Tuesday, 1 December , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1333 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 9 تعداد دیدگاهها : 18×
مقاله:شبکه های اجتماعی مجازی
۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
شناسه : 703
بازدید 91
3

بنام هستی بخش شبکه های اجتماعی مجازی؛ آیا این شبکه ها به گسترش ارزش های اخلاقی در جهان کمک کرده است؟ تکنولوژی آمده است. خوب یا بد، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که تلفن همراهش دستش نباشد و تمام حواسش در آن نباشد! در مهمانی‌ها، در کوچه و خیابان، سر میز شام و ناهار […]

ارسال توسط :
پ
پ

بنام هستی بخش
شبکه های اجتماعی مجازی؛ آیا این شبکه ها به گسترش ارزش های اخلاقی در جهان کمک کرده است؟
تکنولوژی آمده است. خوب یا بد، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که تلفن همراهش دستش نباشد و تمام حواسش در آن نباشد! در مهمانی‌ها، در کوچه و خیابان، سر میز شام و ناهار و خلاصه همه جا، این مهمان ناخوانده حضور دارد.
با وجود شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر، واتس آپ و… کانون خانواده و صفا و صمیمیت و گفتمان اعضای خانواده باهم، تحت تاثیر قرار گرفته، به عنوان مثال از زمانی که مرد خانه از محل کار به خانه می‌آید، سرش بر روی موبایلش است، تا زمانی که چندین بار برای شام صدا زده شود و شاید حتی، تلفن خود را به سر سفره شام آورد، و بدین ترتیب، همسرش را ناراحت کند، خانم خانه هم همین است، در حال غذا درست کردن، رسیدگی به درس و مشق فرزندان و شاید حتی هنگامی که فرزندانش را در آغوش کشیده، در تمام این مدت، تلفن همراهش دستش است و دائم با آن مشغول.
در این میان بقیه اعضای خانواده، مثل مادر و پدر و همسر و شاید هم فرزندان، از این کار او شاکی می‌شوند و این شاکی شدن زمانی بیشتر می‌شود که یک یا دو نفر از اهل خانه، اهل این شبکه‌ها نباشند و شاید هم بلد نباشند و امکاناتش را نداشته باشند، آن وقت استکه حتی با شنیدن صدای زنگ و یا آهنگِ آمدن پیامک تلفن همراه، شاکی شده و محیط خانه پر از تنش می‌شود.
تلویزیون روشن است و نگاهم را که از صفحه روزنامه بر می دارم، مباحثه دو کارشناس امور رسانه و ارتباطات اجتماعی، نظرم را جلب می کند:
اولی: آیا تا به حال مثال چاقو را شنیده‌اید؟ هم می‌توان از آن برای پوست کندن میوه و بریدن کیک استفاده کرد و هم استفاده ناشایست، تکنولوژی هم مثل چاقو است، می‌توان با استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات خود را به روز کنیم، بخندیم و با دوستان قدیمی در ارتباط باشیم و هم می‌توان با استفاده نادرست، نارضایتی و کدورت در خانواده ایجاد کرد؛ اما این را قبول دارم که بهره برداری از هر ابزار و امکانی، دانش، سواد و ظرفیت خودش را می طلبد ولی متأسفانه بسیاری از ما قبل از این که دانش، فرهنگ و ظرفیت استفاده از یک ابزار جدید را پیدا کنیم، آن ابزار در اختیار کاربران قرار می گیرد و پیشاپیش نتیجه معلوم است….
دومی: مقایسه رسانه و شبکه های اجتماعی با چاقو، مقایسه درستی نیست. تحقیقات بین المللی از ماجرایی تکان دهنده و در عین حال تلخ حکایت و می گوید: متأسفانه پر استفاده ترین واژه های کاربران فضای مجازی در بیشتر کشورهای دنیا در موتورهای جستجو، واژه هایی استکه مضامین مستهجن، مبتذل، خشونت آمیز، رکیک و ضد اخلاقی دارند و این نشان می دهد این ابزارها به جای آنکه در خدمت رشد و بهبود ابعاد گوناگون روحی و جسمی انسان ها باشد، موجبات انحراف وانحطاط او را فراهم ساخته است.
اولی: من هم وقتی دورتر شدن آدم ها از معنویت و اخلاق را ؛ و شدت زیرپا گذاشته شدن اصول انسانی را به طور لحظه به لحظه در بسیاری از نقاط جهان، می بینم؛ وقتی قساوت، بی رحمی، ناسپاسی، خیانت و جنایت را در تازه ترین و وسیع ترین ابعاد آن مشاهده می کنم، آن قدر دلیل و مصداق برایم ثابت می کند که تمدن مورد ادعای بشر امروز، راه خود را به سمت نابودی ارزش های انسانی و اخلاقی طی می کند.
دومی: دنیا را که نگاه می کنم، مصادیق بی شماری از انحطاط تمدن مورد ادعای بشر را به شکلی آشکار می بینیم، همان موقع استکه ژست قدرت هایی که خود را نماد تمدن و پیشرفت معرفی می کنند، برایم خنده دار و تمسخرآمیز جلوه می کند. تمدنی که به انحطاط ارزش های انسانی و اخلاقی و لگدمال شدن مبانی معنوی و روحانی بشریت بیانجامد، مدنیت نیست؛ فرهنگی که مایه جدا افتادگی انسان از ابعاد معنوی و روحی او شود، چیزی جز به قهقرا و انحطاط رفتن نیست؛ عصری که بشر ادعا می کند مرزهای تکنولوژی و دانش را درنوردیده، اما نمادها و مصادیق رفتارهای ضد انسانی و ضد اخلاقی او روز به روز مشهودتر، وسیع تر و گسترده تر می شود و جلوه ها و اشکال تازه ای به خود می گیرد، باور این که بشر در مسیر رشد حرکت می کند، غیر ممکن است و تکیه بر چنین مدنیتی نه منطقی و نه عاقلانه است…
با صدای خانم خانه به خودم می آیم… صدای تلویزیون را کم می کنم. از من می خواهد تا برای کنفرانس فردای واحد دانشگاهی اش با موضوع عوارض شبکه های اجتماعی همچون لاین، وایبر، واتساپ، و….. در رایانه های شخصی، تلفن های همراه، تب لت و لپ تاب ها با او هم مباحثه بشوم:
دوستان سلام. موضوعی که من انتخاب کردم ، بیان برخی از عوارض استفاده ناسالم از شبکه های اجتماعی است. جدای از اینکه موضوع، یک کنفرانس دانشگاهی باشه، برای خودم هم تحقیق درباره پیامدهای استفاده ناسالم از این شبکه ها جالب بود و سعی کردم مطالب گوناگونی را از جاهای مختلف گردآوری کنم و امروز خدمت شما ارائه دهم. در یکی از همین نوشته هایی که جمع آوری کرده بودم به برخی از پیامدهای بهره برداری ناسالم از شبکه های مجازی این طور اشاره شده بود:
۱- خطر پیدایش برخی مشکلات و ناهنجاری های اخلاقی و شکل گیری زمینه های خیانت در برخی از این جستجوگرها .
۲- اعتیاد به این شبکه ها، به طوری که وقت و زمان طرف را کامل میگیره و به کارهای واجب دیگش نتونه برسه یا درست نمیرسه و چت براش از خیلی چیزهای با ارزش، مهم تر و با ارزش تر میشه.
۳- در بسیاری از موارد باعث می شود تا شخصیت آدم های مستعد و کم ظرفیت، به سمت بی بند باری و عادت کردن به ارتکاب گناه و ساده دیدن گناه و حروم خدا را حلال دیدن و حق به جانب رفتار کردن و شکل گیری نفاق و دوگانگی سوق داده بشه.
۴- ضعیف شدن تقید به بسیاری از اعتقادات، مبانی اخلاقی و پایبندی های زندگی زن و شوهری و خانوادگی.
۵- مشاهده جسورانه بسیاری از حرف های بد، تصاویر نامناسب، فیلم های بد و رد بدل شدن آنها در گروه ها و چت روم ها.
۶- برخی از افراد متأهل که جنبه بهره برداری سالم از این شبکه ها را ندارند نیز ممکن است در اثر استفاده اعتیاد آمیز و ناسالم از این شبکه ها تا جایی پیش بروند که همسرانشان از چشم آنها بیفتد و وابستگی های غیر اخلاقی به افراد چت روم ها ایجاد شود.
۷- بدبین شدن به جنس مخالف و بی اعتمادی و تغییر ذهنیت نسبت به افراد در فضای مجازی؛ فضایی که هویت آدم ها معمولا هویتی غیر واقعی است.
۸- دور شدن از ارتباطات اجتماعی دنیای واقعی و دلبستگی شدید به دنیای مجازی و آدم های داخل آن .
۹- حضور پررنگ برخی از افراد بیمار به ویژه از نوع بیماران جنسی و افراد هرزه و هوسران در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی و تأثیرگذاری بر افرادی که به هر دلیل دیگری وارد این شبکه ها شده اند.
۱۰- افزایش متارکه و طلاق، دعوا، بدبینی و تغییر فکر همسران اعم از زنان و مردان نسبت به همسرانی که دائما در این فضاهای ناسالم سیر می کنند.
۱۱- عادت کاربران ناسالم شبکه های مجازی آلوده، به مخفی کردن کارهای خود در چت و درد دل کردن با افراد غریبه و وابسته شدن به افراد دارای هویت ناسالم در بسیاری از محیط های ناسالم شبکه های مجازی.
۱۲- وادار شدن به دروغگویی، مخفی نگه داشتن برخی کارها و تخلفات در چت و دچار شدن به چند شخصیتی و دوگانگی های رفتاری و اخلاقی.
۱۳- سستن شدن قید و بندهای خانوادگی و سست کردن بنیان ارزش های خانوادگی.
۱۴- جرایم و تخلفات اخلاقی و جنسی و اغفال شدن نوجوانان و جوانان ناآگاه و احساساتی و کم تجربه به ویژه در طیف دختران .
۱۵- تأثیر مراودات ناسالم فضاها و شبکه های مجازی در پایین آوردن آمار ازدواج و کاهش رغبت به تشکیل خانواده در پسران و دختران.
۱۶- افزایش افراد خیانت کار و بی بند بار در اماکن مختلف اجتماعی و به دنبال آن افزایش ناامنی های اجتماعی در ابعاد مختلف و شدت پیدا کردن رفتارهای بد و خیانت آمیز که ریشه خیلی از آنها در بهره برداری ناسالم از شبکه های اجتماعی و مجازی و چت روم های آلوده است.
۱۷- تغییر تدریجی فکر و باورها، سبک شمرده شدن گناه و بی حیایی افراد.
۱۸- ایجاد و تکثیر گروه های بد در اثر شکل گیری افرادی که در اثر غرق شدن در محیط های آلوده، عملا خود نیز به یک ویروس تبدیل شده اند.
۱۹- قرار گذاشتن های دو جانبه، چند جانبه و یا گروهی بیرون از منزل در برخی از گروه ها و آغاز بسیاری از بدبختی ها و آلودگی هایی که مستقیم و یا غیر مستقیم ناشی از استفاده ناسالم از محیط ها و شبکه های مجازی آلوده است.
۲۰-گرایش و متمایل شدن برخی از افراد به ویژه از جنس مؤنث به برخی چت روم ها به خاطر فرار از تنهایی، دوست یابی، همسریابی و… و به دنبال آن، اغفال، فریب خوردن، به دام افتادن و آلوده شدن در اثر مراوده با آدم های هرزه.
۲۱- تغییر محسوس رفتار و شخصیت افراد نسبت به قبل از استفاده کردن از این مسنجرها.
۲۲- تبادل راحت و بدون استرس و ترس، پیشنهاد های بد در این شبکه ها توسط افراد، به دلیل این که ارتباطات بعضا در قالب نوشتاری آغاز و دنبال می شود و همین مسئله، قدرت ابراز احساسات و بیان هر کلمه ای را راحتر فراهم می کند.
۲۳- گول خوردن بسیاری از دختران نوجوان و جوان که در سن بلوغ و ازدواج قرار دارند به هوای پیدا کردن همسر مورد علاقه خود در این مسنجرها و وابسته شدن و نهایتا در دام سوء استفاده افراد کلاه بردار و سودجو و فرصت طلب گرفتار شدن.
۲۴- شکل گیری گروهای هوس باز و تبادل عکس و فیلم های بد و تحریک آمیز از سوی افراد مستعد آلودگی که متأثر از فرهنگ مبتذل غربی شکل گرفته و فراهم شدن تسهیلات در جهت سوق پیداکردن به برخی خطاها و گناهان که بروز و جلوه بیرونی، فردی و اجتماعی نیز ممکن است پیدا کند.
۲۵- گدایی محبت و عشق و وابستگی به ویژه از ناحیه دختران ناآگاه، از افرادی که به دلیل غرق شدن در انواع آلودگی های جنسی و اخلاقی، زمینه خیانت و گناه در آنان فراهم است؛ آدم های هرزه و هوس بازی که در همان زمان که به طرف مقابل خود از دوست داشتن زیاد و ابراز عشق دم می زنند و پیغام فدایت شوم می فرستند، در همان زمان با چندین نفر دیگر نیز همین پیغام و دغل کاری را مبادله می کنند.
۲۶- دنیای مجازی جای اعتماد نیست. هیچکس در چنین فضاهایی خود را بد و زشت معرفی نمی کند و ماهیت واقعی خود را بروز نمی دهد.
۲۷- پخش شدن برخی از تصاویر شخصی و خانوادگی و نامناسب توسط این شبکه ها در گوشی های همراه و فریب کاری هایی که در اثر اعتماد بی جا و مبادله عکس های شخصی به طرف مقابل به خاطر اثبات دوستی و یا عشق شکل می گیرد.
البته از سوی دیگه نمی توان منکر بسیاری از قابلیت های مثبت و مفید شبکه های مجازی شد اما متأسفانه نتایج تحقیقاتی که تا به امروز درباره کاربران این شبکه ها در سطح جهانی دست آمده است، نتایج خوشایند و مثبتی نبوده است.
همین نتایج و در پی آن، عقل و منطق حکم می کند که در کنار فرهنگ سازی، ظرفیت سازی و ایجاد دانش و سواد لازم، باید محدودیت هایی را نیز قائل شد و جلوی برخی بهره برداری های ناسالم و افسارگسیخته را گرفت.
در این میان وظیفه والدین در مراقبت و واکسینه کردن فرزندان، وظیفه ای بسیار مهم و مسئولیتی بسیار سنگین و سرنوشت ساز است. در جامعه نیز باید بهره گیری از این ابزارهای نوین و چند وجهی با همه کارکردهایی که دارد بر اساس فرمول های دینی و اعتقادی و اجتهاد پویای نظری و عملی انطباق داده شده و استوار شود به گونه ای که، اگر نگاه های هرزه و آلوده به نامحرم، مبادله کلمات زشت و رکیک، تخریب شخصیت، بی حیایی، شایعه سازی و شایعه پراکنی، اهانت و خیانت کردن، دغل کاری، نفاق و دورویی و… در محیط واقعی گناه و معصیت تلقی شده و موضع حساسیت و توجه است، همین موارد در شبکه های اجتماعی مجازی نیز گناه و جرم و معصیت تلقی شده و همان تعهدات و تقیدات و حساسیت ها، در چنین فضاهایی نیز برقرار و مستدام و مورد توجه باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*