حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ مهر , ۱۳۹۹ 4 ربيع أول 1442 Tuesday, 20 October , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1281 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 9 تعداد دیدگاهها : 18×
وحدت اسلامی
۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
شناسه : 1487
بازدید 44
1

منظور از وحدت اسلامی مورد نظراسلام و پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام(ره) وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب و یا شیعه شدن سنی ها ، یا سنی شدن شیعیان نیست، بلکه وحدت به معنای اتحاد و هم بستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی است. همه مسلمانان گرچه با هم اختلاف هایی دارند ولی می توانند […]

ارسال توسط :
پ
پ

منظور از وحدت اسلامی مورد نظراسلام و پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام(ره)
وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب و یا شیعه شدن سنی ها ، یا سنی شدن شیعیان نیست، بلکه وحدت به معنای اتحاد و هم بستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی است.
همه مسلمانان گرچه با هم اختلاف هایی دارند ولی می توانند با تکیه بر مشترکات بسیاری که دارند در برابر دشمنان مشترک اسلام، صف واحدی را تشکیل دهند و از نفوذ بیگانگان و تسلط آنان بر مسلمانان جلوگیری نمایند.
به عبارت دیگر دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو، دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، و بدنبال تضعیف و نابودی اساس اسلام هستند از خود دفاع کنند.
وحدت امت اسلامی این است که پیروان هر یک از مذاهب گوناگون اسلامی در عین حال که عقاید و احکام خاص خود را حفظ می‌کنند و به آنها پای‌بند هستند، در روابط اجتماعی و سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی خود با دیگر مسلمانان همسو و تابع مصالح عالیه اسلام و امت اسلامی باشند.
براساس این برداشت از وحدت، امت اسلامی مقابل دشمنان اسلام همواره به صورت «ید واحده» عمل کنند. و این مانند اجزای مختلف یک بدن است که هر یک از اعضاء با دیگری متفاوت است و هر یک نام و ویژگیهای متفاوتی با همدیگر دارند و حتی وظایف و کارهای هر یک با هم متفاوت است ولی علی‌رغم این تفاوتها، همه آنها با همدیگر همکاری دارند و به هنگام بروز خطر همگی متحد و با انسجام کامل با خطر مقابله می‌کنند.
شیعه و سنی، قرن‌های طولانی است که در مسائل گوناگون اختلاف نظر دارند و این امر، گاه از سوی فتنه انگیزان مایه گسست‌ها، بلکه نزاع‌های فراوان در تاریخ شده است، یکی از عللِ ضعف مسلمانان در حال حاضر در برابر هجمه استعمار غرب، همین امر بوده است.
شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات، احکام، اخلاق و … دارای مشترکات زیادی هستند، البته اختلاف هایی هم دارند که قابل انکار نیست، اما این اختلاف ها نباید منجر به خصومت و دشمنی شود و به اساس اتحاد و برادری اسلامی ضربه وارد سازد
تجربه وحدت در طول تاریخ در تاریخ اسلام می توان شواهد فراوانی از وحدت و هم گرایی و ثمرات آن در بین مذاهب اسلامی یافت و آنها را به عنوان اسوه و نمونه به جوامع اسلامی امروز معرفی نمود.
سیره حضرت علی (ع) بهترین الگو و اسوه برای برقراری اخوت و وحدت اسلامی است. ایشان برای حفظ وحدت مسلمانان نه تنها از حقوق خویش می گذشت، بلکه از همکاری با مخالفان خود نیز دریغ نمی کرد.
بزرگانی از هر دو مذهب شیعه و سنی در دوران غیبت کبری در جهت ایجاد و تقویت این وحدت کوشیده اند.
از علمای امامیه افرادی چون آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره)، علامه شرف الدین، سید جمال الدین اسدآبادی، امام موسی صدر و …..
و از اهل سنت شیخ شلتوت و دیگران را میتوان نام برد که در عرصه شکل گیری وحدت بین مسلمانان گام های مؤثری برداشته¬اند.
امام علی (ع) بزرگ منادی وحدت و انسجام اسلامی در این مورد می‌فرماید:«امم پیشین تا مادامی که با هم «ید واحده» بوده‌اند همواره در حال پیشرفت و شکوفایی بوده و به عزت و اقتدار و خلافت و وراثت زمین نائل گشته، رهبر و زمامدار جهانیان شده‌اند. و از آن هنگام که خدا را فراموش کرده و به مادیگری روی آورده دچار خود برتر بینی و تعصبات قومی و فرقه‌ای و تشتت و پراکندگی گشته با هم به نبرد پرداخته‌اند؛ خداوند لباس کرامت و عزت و خلافت را از تنشان بیرون آورده و خیر و برکت و وفور نعمت را از آنان سلب و به ذلّت و استعمار مبتلا کرده است. به عنوان نمونه بنی اسرائیل در اثر تفرقه، کسراها و قیصرها بر آنان مسلّط شدند و آنها را به بردگی گرفتند، و از سرزمینهای آباد و کناره‌های دجله و فرات به بیابانهای کم گیاه و بی‌آب و علف تبعید کردند و به ذلّت و فقر و مسکنت و جهل و پراکندگی دچار ساختند. خداوند با نعمت پیامبر اکرم (ص) و اسلام، بنی اسماعیل و سایر مسلمانان را متحد و برادر ساخت و پر و بال کرامت خود را بر آنها گشود؛ نهرهای مواهب خود را به سویشان جاری گرداند، و آنان را به نعمت و قدرت و عظمت و عزّت رساند؛ و حکومتی پایدار نصیبشان ساخت بطوری که کسی قدرت در هم شکستن نیروی آنان را نداشت. متأسفانه پس از چنین هجرتی با شکوه، مسلمانان به احزاب و فرقه‌های گوناگون تقسیم شدند».
وحدت اسلامی در قرآن و روایات: قرآن کریم با تعابیر مختلفی بر وحدت و انسجام اسلامی تأکید نموده است و واژه‌های قرآنی در مورد وحدت اسلامی عبارتند از:«واعتصموا، اصلحوا، رابطوا، تعاونوا، السلّم، اصلاح بین الناس، الّف بین قلوبکم، امّه واحد، اخوّت، موّدت و….».
تعداد قابل توجهی از سخنان پیامبر گرامی اسلام (ص)، در جهت نفی تفرقه و نکوهش از آن و نهی مسلمین از امور تفرقه‌افکن و اختلاف برانگیز است.
ا پیامبر (ص)، فاصله گرفتن و تفرقه جامعه مسلمین را باعث بیرون آمدن از حوزه اسلام و دیانت خوانده و فرمود:«مَن فارق جماعه المسلمین، فقد خلع ربقه الاسلام من عنقه.»
در کلام دیگری کسی را که به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین کناره بگیرد و در آن حال بمیرد، مرگش را در حال جاهلیت خوانده و فرموده: «من فارق الجماعه شبراً فمیتته جاهلیه»
آن حضرت جماعت و اجتماع را مایه خیر و تفرقه را مستوجب عذاب دانسته و فرمود:«والجماعه خیر والفرقه عذاب»
و نیز در تأکید بر جماعت و اینکه مظهر قدرت الهی جماعت و اجتماع است فرمود:«ید الله مع الجماعه»
آن حضرت (ص) قهر و قطع رابطه میان دو برادر مسلمان را بیش از سه روز جایز ندانسته و فرمود: «لایحل لمسلم ان یهجر اخاه فوق ثلاثه لیال، یلتقیان فیعرض هذا و خیرهما الذّی یبدء بالسلام»
عوامل و مولفه های وحدت امت اسلامی
درآموزه ها دینی زمینه‌های وحدت نظر در مسائل اساسی و وجوه مشترک و مورد قبول همه مسلمانان نه تنها در اصول، بلکه در فروع نیز آنقدر زیاد است که می‌توان به راحتی گفت که مسلمانان با یکدیگر اختلاف قابل توجهی ندارند و چیزی که بتواند مانع وحدت آنها باشد وجود ندارد. درحال حاضر، مسلمانان در مورد مسائل زیر که همگی از مسائل اساسی اسلام هستند و پایه‌های اصلی دین اسلام را تشکیل می‌دهند همه با یکدیگر وحدت نظر داشته و اختلافی ندارند.
۱ـ توحید و معبود یگانه: مسلمانان اعم از شیعه و سنی به خدای واحد با همه خصوصیات و صفاتی که قرآن کریم بیان می‌کند ایمان دارند و پرستش را مخصوص و شایسته او می‌دانند. به اعتقاد همه مسلمانان پرستش و عبادت غیر خدا، هر کس و هر چیز که باشد، شرک و غیر قابل قبول است. (لااله الا الله)
۲ـ نبوت و شخص پیامبر اعظم (ص): اعتقاد مسلمانان بر این است که حضرت محمد ابن عبدالله (ص) آخرین پیامبر و فرستاده الهی است و پس از او پیامبری نیامده و نخواهد آمد. (محمد رسول الله)
۳ـ کتاب آسمانی قرآن کریم: در میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی در مورد اینکه قرآن کریم آخرین کتاب خداست که بر پیامبر خود حضرت محمد (ص) نازل فرمود تا مردم را با آن هدایت کند، هیچ اختلافی نیست.
این نکته که قرآن موجود در دست مسلمانان همان قرآنی است که بر پیامبر (ص) نازل شده و هیچ آیه و حتی کلمه‌ای بر آن افزوده و یا از آن کم نشده است، اعتقاد همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است.
البته در میان علمای شیعه و سنی افراد بسیار نادری دیده شده‌اند که درباره احتمال کم شدن چند آیه از قرآن کریم مطلبی اظهار داشته‌اند ولی این اقوال قابل اعتنا نیست و اجماع قاطع علمای شیعه و سنی بر اینست که هیچ چیزی از قرآن کم و یا بر آن افزوده نشده است.
۴ـ کعبه و قبله: همه مسلمانان، کعبه را که در مکه مکرمه قرار دارد به عنوان قبله مسلمین قبول دارند و به سوی آن نماز می‌خوانند. در میان شیعه و سنی کسی وجود ندارد که به قبله دیگری معتقد باشد.
۵ ـ نماز و روزه و دیگر اعمال عبادی: بر هر فرد مسلمان واجب است در شبانه روز پنج بار نماز بخواند. صبح، ظهر،‌عصر، مغرب، عشاء. نماز به اعتقاد همه مسلمانان مهمترین عبادت خداست و در تعداد رکعات آن نیز میان همه فرقه‌های اسلامی وحدت نظر وجود دارد.
همه مسلمانان هنگام عبادت و نماز خواندن سوی کعبه می‌ایستند. حتی در مورد کیفیت خواندن نماز نیز اختلافی نیست، البته تفاوتهایی از قبیل دست بسته یا باز نماز خواندن و همچنین چگونگی بیان برخی از اذکار وجود دارد که این تفاوتها چیزهایی نیستند که میان شیعه و سنی باعث جدایی و تفرقه شود و دیگر اینکه میان فرقه‌های چهارگانه اهل تسنن نیز این تفاوتها وجود دارد و بعضی از فرقه‌های اهل سنت مثل شیعیان با دست باز نماز می‌خوانند.
روزه نیز از عبادات مهمی است که همه مسلمانان در ماه مبارک رمضان هر سال با نیّت اطاعت از فرمان خدای متعال انجام می‌دهند و درباره مسائل عمده آن میان فرقه‌های مختلف اسلامی اتفاق نظر وجود دارد.
۶ـ مراسم حجّ: یکی از عبادات بسیار مهم و با شکوه مسلمانان حج است که بر هر فرد مسلمان مستطیع واجب است یک بار در عمر خود آن را انجام دهد.
خوشبختانه در مورد اصل این عبادت و ارکان آن میان همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی اتفاق نظر وجود دارد. زمان حج، مکان حج، احرام، تعداد طوافها، سعی، وقوف در عرفات و مشعرالحرام، وقوف در منی، رمی جمرات، قربانی، حلق و تقصیر از مسائلی هستند که همه مسلمانان نسبت به آنها هم عقیده هستند و یکسان عمل می‌کنند. البته در بعضی از موارد جزئی اختلاف نظرهایی بین فرقه‌های اسلامی از جمله بین فرق چهارگانه اهل سنّت وجود دارد که ناشی از اختلاف فتواهای فقهای آنهاست و ضرری به اصل حجّ و ارکان آن که مورد اتفاق همه مسلمانان است وارد نمی‌کند. خوشبختانه همین اتفاق نظر مسلمانان در عبادت شکوهمند و وحدت آفرین حج سبب شده است میلیونها مسلمان یکدل از سراسر جهان هر ساله در بیت الله الحرام در یک گردهمایی با شکوه گرد هم آیند و از مسائل و مشکلات همدیگر آگاه شوند و قدم‌های مثبتی در جهت حل مشکلات جهان اسلام بر دارند.
بدیهی است اگر وحدت اسلامی و انسجام اسلامی تحقق یابد کنگره عظیم و حج می‌تواند بزرگترین نقش را در حل مشکلات مسلمانان و پیشبرد اهداف اسلام داشته، و قوت و قدرت اسلام و مسلمانان را به رخ جهانیان به کشاند.
۸ ـ جهاد و مبارزه با دشمنان: مسلمانان اعم از شیعه و سنی در مورد وجوب جهاد برای حفظ کیان اسلام و دفع ظلم و تجاوز به امت اسلامی اتفاق نظر دارند. در حال حاضر، با وجود مشکلات و موانع زیادی که مسلمانان در جهان اعم از شیعه و سنی و از جمله فلسطینی‌های مظلوم و لبنان و حزب‌الله شجاع در حال جهاد و نبرد علیه صهیونیسم و حامیان غربی آن هستند.
با اینکه در حال حاضر جهاد فی سبل الله یکی از وظایف فراموش شده در میان مسلمین است را استعمارگران طوری برنامه ریزی کرده‌اند که کمتر از این حکم بسیار مهم و سرنوشت‌ساز الهی سخن بمیان آید. ولی ملتهای مسلمان در اکثر کشورهای اسلامی نیاز به کمک و یاری دارند تا علیه حکومتهای وابسته و ضد اسلامی قیام کنند و به جای آنها حکومتهایی را ایجاد نمایند که به اسلام و احکام قرآن پای‌بند باشند. و طبعا این آرزو جز با تحقق وحدت و انسجام اسلامی بدست نمی‌آید.همه مسلمانان در وجوب جهاد برای حفظ اسلام و اجرای احکام قرآن و دفاع از امت اسلامی اعتقاد دارند و با یاری و اتّحاد و انسجام اسلامی خواهند توانست به این هدف بزرگ دست یابند.
و…….
راهکار های عملی وحدت اسلامی : باتوجه به سیره نبوی تجربه تاریخی برای رسیدن به وحدت امت اسلامی درزمان وعصرکنونی، راههای عملی ذیل نیز پیشنهاد می شود:
۱ـ مراجعه به قرآن ، سنت و سیره نبوی وعترت رسول خدا(ص) که همواره مسلمانان را به وحدت وهمبستگی تاکید کرده اند .
۲ـ گفتگوی مستقیم و تحمل نظرات مخالف ومدارا با پیروان دیگر مذاهب .
۳ـ دوری از تعصبات خشک گوناگون ملی ،‌ قومی ونژادی مثل عرب و عجم و… .
۴ـ آشنائی شیعه وسنی از آراء ونظریات علمی یکدیگر با مطالعه دید گاه و کتب مربوط به یکدیگر.
۵ـ تعامل اندیشمندان فرقه های گوناگون اسلامی وگفتگو های و مناظره های علمی جهت رفع سوءتفاهم ها .
۶ـ دشمن شناسی و آشنائی با توطئه های دشمن برای ایجاد اختلاف .
۷ـ احترام به مقدسات یکدیگر و پرهیز توهین و سب یکدیگر.
۸ـ دوری از تهمت وافترا نسبت به یکدیگر.
۹ـ کنترل افراد تند رو که موجب نفاق وتفرقه می گردند و پرهیز از حرکت ها و اندیشه های افراطی.
۱۰ـ تقویت و حفظ و گسترش نقطه های مشترک .
۱۱ـ ایجاد مراکز آموزشی پژوهشی مشترک .
۱۲ـ ایجاد رسانه ها ی پیام رسانی مشترک ، برای تقویت روح وحدت طلبی ، پیام رسانی سالم و…
-۱۳ تشکیل ارتش واحد قوی برای مقبله با تهدیدها و تجاوز دشمن مشترک

پیامدهای تفرقه و اختلاف در جهان اسلام در کلام امام خمینی(ره) و امام خامنه ای :
۱- بی ‌توجهی به اصل دین: منادی تفرقه و اختلاف، به مخالفت با اسلام دست زده است؛ چرا که قرآن مجید ما مسلمانان را به وحدت و وفاق دعوت کرده و می ‌فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا به حبل اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»؛[۱] همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید. همچنین یکی از اهداف بلند و عالی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ایجاد وحدت بین تمام انسان‌ ها بود که با پذیرش اسلام و موحِّد شدن، محقّق می ‌شود.
امام خمینی (ره) می بیان داشتند: «پیغمبر اسلام می ‌خواست در تمام دنیا وحدت کلمه ایجاد کند. می‌ خواست تمام ممالک دنیا را در تحت یک کلمه توحید… قرار دهد.»[۲] بنابراین، کسانی که بر طبل تفرقه می‌ کوبند، در مقام عمل با آن حضرت مخالفت کرده ‌اند، در حالی ‌که همگان موظف به تبعیت از حکم خدا و سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) هستند.
۲- نابودی خدمات و زحمات پیامبران الهی: پیامبران الهی اساسی ‌ترین عامل وحدت و همدلی بوده ‌اند، لذا باید اختلاف ‌افکنان را افرادی تلقّی کرد که در مقابل انبیای الهی و خدمت‌ های گرانبهایی که در این زمینه متحمّل شده ‌اند، صف‌کشیده ‌اند. امام راحل (ره) می گویند: «آن روزی که این وحدت از بین رود، مرگ همه ما و به باد رفتن همه نوامیس و به باد رفتن همه زحمت ‌های انبیا (ع) نسبت به این کشور خودمان و نسبت به کشورهای دیگر [است].»[۳]
۳- ریشه گرفتاری ‌ها و عقب ‌ماندگی ها: مشکلات جهان اسلام و عقب ‌ماندگی های این کشورهای اسلامی ریشه در عدم اتحاد و اختلافاتی دارد که بین آنها به وجود آمده است. امام خمینی (ره) تصریح می کنند: «رمز تمام گرفتاری های کشورهای اسلامی، اختلاف کلمه و عدم هماهنگی است و… تفرقه و جدایی و گروه‌ گرایی… اساس همه بدبختی ‌ها و عقب‌ افتادگی هاست.»[۴]
۴- سلطه سیاسی و به یغما رفتن ذخایر أرضی و منابع مالی: افول تمدن ‌های اسلامی ـ در بُعد مادی و معنوی ـ و سلطه بیگانگان بر آنها، در پی اختلافاتی که جهانخواران بین مسلمانان افکندند، به وجود آمد و از این رهگذر ذخایر ارضی و منابع مالی این کشورها مورد غارت و چپاول قرار گرفت. امام خمینی (ره) بیان داشتند: «تمدن آنها [مسلمان ‌ها] فوق تمدن ‌ها بود؛ معنویات آنها بالاترین معنویات بود؛ رجال آنها برجسته ‌ترین رجال بود؛ توسعه مملکتشان از همه ممالک بیشتر بود؛ سیطره حکومتشان بر دنیا غالب شده بود. دیدند که با این سیطره، با این وحدت دُوَل اسلامی، نمی ‌شود تحمیل کرد چیزهایی را که آنها می ‌خواهند؛ نمی ‌شود ذخایر اینها را، طلای سیاه اینها را، طلای زرد اینها را، نمی ‌شود اینها را قبضه کرد. در صدد چاره برآمدند؛ چاره این بود که بین ممالک اسلامی تفرقه بیندازند.»[۵]
همچنین اظهار داشتند: «قدرت ‌های جهانخوار شرق و غرب… به… اختلافات دامن می ‌زنند تا بر مقدّرات مسلمانان جهان مسلط و بر آنها حکومت نموده و ذخایر بی ‌پایان آنان را چپاول نمایند.»[۶]
۵- ضعف و سستی نیروها: اختلاف و دو دستگی و صرف نیروها برای دستیابی به اهداف تفرقه ‌آمیز، باعث فراموشی اهداف اصلی و ناتوانی در رسیدن به آنها می ‌شود. قرآن مجید می ‌فرماید:«وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ»؛[۷] «[ای مؤمنین!] در میان خود با یکدیگر جدال و کشمکش نکنید [که در نتیجه،] نیروهایتان از دست می ‌رود و کم قدرت می ‌شوید.»[۸]
این آیه شریفه منحصر به گروه و محدوده خاصی نمی ‌شود و جهان اسلام را فرا می ‌گیرد. به طور واضح مشاهده می‌ کنیم مسلمانانی که به تضعیف یکدیگر می ‌پردازند، به اهداف اصلی خود توجه نداشته یا کمتر توجه می ‌کنند؛ چرا که بسیاری از توانائی ‌هایشان در اختلافاتی که با هم دارند، هدر می‌ رود.
۶- شادی زیاد دشمنان اسلام: اگر هر کشور اسلامی به فکر منافع سیاسی و اقتصادی خود باشد و به منافع دیگر جمعیت ‌ها و کشورها توجهی نکند و آنها را در گرفتاری ‌ها رها سازد، دولت ‌های زورگو و سلطه ‌خواه که نسبت به مسلمین هیچ احساس مثبتی ندارند، به فکر حذف و هضم آنها می ‌افتند و به ‌راحتی نقشه پلید خود را به اجرا می ‌گذارند.
رهبر انقلاب بیان می کنند: «مجموعه پیروان مکتب اهل ‌بیت (ع) در هر جای دنیا که هستند، با همۀ وجود باور کنند که جزئی از عائله بزرگ مسلمین ‌اند؛ نه به زبان؛ بلکه با همه احساس. اگر غیر از این باشد، دشمنان اسلام و اهل ‌بیت (ع)، حداکثر خشنودی و خوشحالی را پیدا خواهند کرد.»[۹]
فرمایش ایشان را به مسلمانان سایر مذاهب اربعه (مذاهب اهل ‌سنت) نیز می‌ توان سرایت داد. واقعیت ‌های خارجی نیز این مطلب را تأیید می ‌کند؛ یعنی برای کشورهای جنایتکار مانند آمریکا، منابع و ذخایر مسلمان ‌ها[۱۰] اهمیت دارد و برای آنها فرقی نمی ‌کند که ساکنان کشورها حنفی مذهب باشند یا شیعی یا شافعی.
۷- تقابل تفرقه با عزّت اسلام: لازمۀ شکوه و عظمت اسلام، همدلی و هم‌ آوایی در نیل به اهداف اصلی است. بدیهی است که در چنین مقصد بلندی، تفرقه جایگاهی ندارد.
رهبر انقلاب می گویند: «اگر ما برای سربلندی و عظمت و عزّت اسلام و قرآن مجاهده می ‌کنیم، این با اختلاف و درگیری بین مسلمین سازگار نیست.»[۱۱]
۸- غفلت مسلمانان از نابودی اسرائیل غاصب: وقتی تفرقه حاکم باشد، مسلمانان نمی‌ توانند حتی از عهده کسانی که به کشورشان تجاوز کنند، برآیند، چه رسد به کسانی که (مانند رژیم صهیونیستی) به دیگر کشورهای مسلمان (فلسطین) تجاوز می ‌کنند. امام خمینی (ره) بیان می کنند: «اگر… در کلمه توحید که مشترک بین همه است، در مصالح اسلامی که مشترک بین همه است، با هم توحیدِ کلمه کنند…. دیگر یهود به فلسطین طمع نمی ‌کند. دیگر هندو به کشمیر طمع نمی ‌کند. این [طمع ‌ورزی ‌ها] برای این است که نمی ‌گذارند شما متحد بشوید.»[۱۲]
رهبر انقلاب (حفظه الله) نیز اظهار می دارند: «منشأ بسیاری از این مشکلات – که یکی از آنها همین قضیه فلسطین است. یکی از آنها همین قضیه دولت جعلی صهیونیست است – قدرتمندان عالم ‌اند. دشمن می ‌داند که متمرکز خواهیم شد و همه امت اسلامی و همه نیروها را در این راه به کار خواهیم برد تا با این تجاوز آشکاری که دارد صورت می ‌گیرد، مقابله کنیم، لذا نمی‌ گذارد دل‌ ها به هم نزدیک شود.»[۱۳]
۹- بزرگ‌ ترین وسیله نفوذ و توانمندی دشمن: وقتی چند نیرو در یک راستا حرکت کنند، انرژی مضاعفی تولید می‌ گردد. به تناسب افزایش شمار نیروها، انرژی ‌های حاصله نیز اضافه می ‌شوند. تصوّر کنید اگر این نیروها به رقم یک میلیارد و نیم برسد، چه قدرتی با این تعداد ایجاد می ‌شود؟ آیا کسی می ‌تواند مانعی در مقابل آن ایجاد کند؟ چنانچه جهان اسلام که تقریباً همین تعداد جمعیت دارد، ید واحدی بشوند، به هر خیر و مصلحتی در پرتو عنایات الهی می‌ رسند؛ ولی اگر متفرق شوند و بین آنان درگیری به وجود آید، راه نفوذ بیگانگان بسیار هموار می ‌شود و به نوعی اسباب تقویت دشمن را فراهم می ‌کنند.
رهبر انقلاب تصریح می کنند: «تفرقه و اختلاف… بزرگ ‌ترین وسیله نفوذ دشمنان اسلام است.»[۱۴] و «ملت ‌های منطقه و فرقه‌ های اسلامی و پیروان دین ‌های مختلف در لبنان و در همه کشورهای اسلامی باید دست اتحاد به یکدیگر دهند و نگذارند تفرقۀ آنان موجب قوت دشمن شود.»[۱۵]
۱۰- محروم کردن مسلمانان از دانش و فناوری روز: کشورهای سلطه ‌طلب که منافع مادی خود را در تعارض با حرکت ‌های اصلاح ‌گرانه مسلمان ‌ها – که حاوی پیام ‌های وحدت ‌بخش است ـ دیده ‌اند، با تمامی قوا به سرکوب آزادی ‌خواهان پرداخته ‌اند و با نصب حُکّام دست ‌نشانده، منابع طبیعی و ذخایر ارضی مسلمانان را به تاراج برده ‌اند و از این طریق ضربات مهلکی را بر سیستم اقتصادی مسلمانان وارد نموده ‌اند. در نتیجه، مسلمان ‌ها دچار ضعف گشته و تمام همّ و غمّ خود را صرف نیازهای ضروری و اولیه خود کرده و نتوانسته ‌اند در میدان علم و دانش پیشرفت چشمگیری داشته باشند، لذا به ‌عنوان کشورهای جهان سوم و عقب ‌مانده معرفی شده ‌اند.[۱۶]
رهبر انقلاب (حفظه الله) گفتند: «سرکوب حرکت ‌های آزادی‌ خواهانه در کشورهای اسلامی در قرن گذشته و پیشروی استعمارگران در سلطه ‌گری بر این کشورها و ایجاد یا تقویت حکومت ‌های مستبد در آنها و غارت منابع طبیعی و نابودسازی منابع انسانی آنها و در نتیجه، عقب نگه ‌داشتن ملت ‌های مسلمان از قافله دانش و فناوری، همه در سایۀ تفرقه و بیگانگی که در مواردی به دشمنی و ستیز و برادرکشی می ‌رسد، پدید آمده است.»[۱۷]
۱۱- نابودی مسلمانان به دست خودشان: یکی از اهداف مهم استکبار جهانی در تفرقه ‌اندازی بین مسلمانان، ایجاد جنگ بین آنها به دست خودشان است تا بتواند راحت ‌تر به منافع سیاسی و اقتصادی خود در این کشورها دست پیدا کند. رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) بیان داشتند: «دشمنان اسلام… برای شقّه شقّه کردن و شکاف ایجاد کردن چه می ‌کنند! چه قدر خرج می‌ کنند برای اینکه اینها [مسلمانان] را در مقابل هم قرار بدهند. یکی از اهداف مسلم این حوادث خونینی که… نمونه ‌های فراوان آن در پاکستان و در نقاط دیگر اتفاق می ‌افتد، این است که جمع مسلمانی به صورت ترور کور نابود می ‌شوند، از بین می ‌روند، یا مجروح و مقطوع العضو می‌ شوند. بخش مهمی از این کار، مربوط به همین ایجاد اختلاف بین شیعه و سنّی است.»[۱۸]
۱۲- از دست دادن آبرو و هویت اسلامی: مقام معظم رهبری (حفظه الله) یکی دیگر از پیامدهای تفرقه بین مسلمین را از دست دادن آبرو دانسته و اظهار می دارند: «قرآن ما را به وحدت توصیه کرده است. قرآن ما را تهدید کرده است که اگر اتحاد و همبستگی خودتان را از دست بدهید، آبرو و هویت و قدرت شما نابود خواهد شد.»[۱۹]
این فرمایش رهبر انقلاب (حفظه الله) اشاره به آیه ۴۶ سوره انفال است که می ‌فرماید: «وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ»؛ «و اطاعت کنید از خدا و رسولش و در میان خود با یکدیگر جدال و کشمکش نکنید که در نتیجه، نیروهایتان از دست می ‌رود و کم قدرت می ‌شوید و صبر پیشه کنید که خداوند با صبرکنندگان است».
پی‌نوشت‌ها: [۱]. البته آیات دعوت به اتحاد و پرهیز از تفرقه محدود به آیه فوق نمی ‌شود. [۲] . صحیفه امام، ج۲، ص۳۲٫
[۳]. همان، ج۱۷، ص۴۰۶٫ [۴] . همان، ج۱۰، ص۱۶۰٫[۵] . همان، ج۱، صص ۳۷۴ – ۳۷۵
[۶] همان، ج۱۹، ص۳۲۱٫[۷] . انفال / ۴۶٫ [۸] . رک: ترجمه مفردات، غلامرضا خسروی حسینی، ج۲، ص۲۱٫
[۹]. بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله)، در دیدار مهمانان و شرکت کنندگان کنفرانس جهانی اهل ‌بیت(علیهم السلام)، ۰۴/۰۳/۱۳۶۹٫
[۱۰]. البته دایره طمع ‌ورزی آمریکا به مسلمان ‌ها بیش از این است. به حدی که حتی دوست دارند مسلمان‌ ها به صورت برده درآیند و توسط آنها مورد بهره برداری ‌های گوناگون قرار گیرند. سردمداران آمریکایی و همچنین اروپایی ‌ها چنین موجودات پلید و کثیفی هستند؛ ولی نفاق و ترس از دست دادن پرستیژ سیاسی، مانع آشکار ساختن نیت ‌های شیطانی آنهاست. با این ‌حال، عجیب است که برخی به فکر مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی هستند تا به خیال خود، رشد و پیشرفت اقتصادی در کشور به وجود آید یا رونق افزون ‌تری پیدا کند.
[۱۱]. بیانات، مقام معظم رهبری، در دیدار مهمانان خارجی مراسم اولین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، ۱۶/۰۳/۱۳۶۹٫
[۱۲]. صحیفه امام، ج۲، ص۳۳٫
[۱۳]. بیانات مقام معظم رهبری، در دیدار جمعی از مردم و مسئولان نظام، ۱۳/۱۲/۱۳۸۸٫
[۱۴]. رهبر انقلاب این نکته مهم را بیش از یک بار تذکر داده است.
[۱۵]. پیام مقام معظم رهبری ، در پی جنایت رژیم صهیونیستی در فاجعه قانای لبنان، ۱۱/۰۵/۱۳۸۵٫
[۱۶]. بدیهی است که سلطه دست ‌نشاندگان پیامدهای منفی فراوانی بر مسلمانان دارد که فعلاً درصدد برشماری آنها نیستیم.
[۱۷]. پیام مقام معظم رهبری، به مناسبت کنگره عظیم حج، ۰۸/۱۰/۱۳۸۵٫
[۱۸]. مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران و دست ‌اندرکاران حج، ۰۴/۰۸/۱۳۸۸٫
[۱۹]. مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام،۰۶/۰۲/۱۳۸۴٫

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*